Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   37

     
 

Skærme er nogle uhåndterlige størrelser, når de afmonteres. Ved spartlingen og påføring af malingslag er det rart at have den fastholdt. Rammerne kan laves af træ og hertil kan skærme fastgøres med vinkler af fladstål.
   Inden restaureringsforløbet er nået til malebehandlingen har karrosseri med skærme, paneler, trinbrætter og med

 

motorhjelm været monteret på chassiset, således at tilpasningen er i orden, Har det været nødvendig at adskille og reparere karrosseriet og svejse nye kanter i skærme m.v., som tilfældet var ved det afbildede projekt, kan man kun være sikker på pasningen, hvis man samler hele vognen — og adskiller igen for maleoperationen. For at håndtere

 

den sårbare motorhjelm er opbygget et stativ af halvtomme rør, der fastholder hjelmen i samme position som den sidder på bilen.


Til den grove afslibning af spartelmassen fås et par stykker værktøj som er nyttige. Slibebrætterne forsynes med selvklæbende slibepapir, korn 40 eller 60, der fås i afpassede størrelser. Det lyse bræt kan krummes svagt og er velegnet til hvælvede overflader, det lidt mørkere bræt er stift og bruges til plane overflader. Begge brætter er fabrikat 3 M, pris Pr, stk, små hundrede kroner.