Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   39

     
 

normalt et beholdertryk på 6-10 bar, hvorimod sprøjtetrykket er 2-4 bar, derfor må der mellem luftbeholder og sprøjte indskydes en stilbar reduktionsventil. En vandudskiller må også monteres for at forhindre kondensvand i luften i at nå frem til sprøjten.

Sprøjteteknikken
Det lader sig ikke gøre at lære at sprøjte pr. korrespondance, øvelse og vejledning er den eneste mulige metode, derfor skal nedenstående opfattes som regler, der skal følges, hvis man giver sig i kast med sprøjten.
   Påføring af bundmaterialer er lettere end påføring af dæklag, ved bundmaterialepåføringen kan man forsøge at oplære en sprøjteteknik.

  1. Bland maling og fortynder i den rigtige viskositet.
  2. Sørg for den rigtige indstilling af lufttryk og sprøjtevifte.
  3. Rengør sprøjterummet, vand gulvet.
  4. Sørg for passende udluftning, temperatur og belysning.
  5. Vær opmærksom på brandfaren.
  6. Påfør malingen i flere tynde lag med passende afluftning.
   7.   Sprøjt om muligt i krydsgang.

Har man lyst til at gå igang kan vi anbefale at læse »Autolakering« eller »Autoskader«, begge fra forlaget Ivar.

Efterskrift
Foranstående er et forsøg på at gøre »en lang historie kort« — skal man beskrive alle detaljer vil det fylde adskilligt mere. Vi er ikke professionelle autolakere, men vi har forsøgt at »lære faget« ved at spørge de professionelle, ved at læse om teknikken — og ikke mindst ved at prøve selv. Og da det som bekendt er lysten der driver værket, er vi kommet et stykke derudad.

  

              DANSK VETERANBIL KLUB
              Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
          Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.

 
REDAKTION
   O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
    Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
   Tel. 02-89 11 48.
   Helst skriftlig henvendelse.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse. 
Repro: Københavns Kliche & Offset. 
Tryk: Eiler Filertsen, Kbh.