Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side    3

     
 

I slutningen af 1903 byggedes en-og to-cylindermotorer med topventiler og enkelte eksperimentvogne. Den 2-cyl. boxermotor med boring og slaglængde på 4,5" x 5" (2,61) fandt flest købere.
   Konstruktørerne Buick og Walter Marr ønskede at produktionen skulle omfatte hele biler og ikke blot motorer. I juli 1904 produceredes en vogn, som viste sin duelighed på en tur Flint-Detroit-Flint.
   Ganske vist blev der stor efterspørgsel, men da produktionen ikke kunne følge med, kom man ikke ud af de økonomiske vanskeligheder.
   William C. Durant, ejeren af Durant-Dort Carriage Works of Flint, refinansierede Buick-fabrikken i nov. 1904. Durant havde ellers ikke haft meget tilovers for støjende automobiler, men var ved en prøvetur i en 2- cyl. Buick blevet overrasket over, at den var meget bedre, end han havde troet. Durant lod fabrikationen flytte til Jackson, Michigan, men i de følgende år rykkede man i hovedsagen tilbage til Flint.
   I 1904, som var første år med bilproduktion, blev der fremstillet 28 vogne.

  

 


   I 1905 produceredes under Durants ledelse 750 vogne i Jackson, idet karrosserier og motorer m.v. stadig kom fra Flint. Der anvendes fortsat 2-trins planetgear, og 2,6 1 motorerne yder i 1905 22 Hk.
   Alle 2-cyl. modeller havde centermotorer placeret på tværs, som det igen er kommet på mode 3/4 århundrede senere.

 


   Durant havde øje for reklamen ved løbsdeltagelse, og 2-cyl. Buicker deltog i løb, som de vandt trods konkurrence fra større vogne og specialkonstruerede racerbiler.
   I 1906 introduceres en 4-cyl. model D med tandhjulsgearkasse og frontmotor. Den var sideventiler i modsætning til den 2-cyl. model som fortsattes.