|
I 1907 nåede Buick op på et produktionstal af 4641
vogne og var dermed næststørste producent efter Ford.
Med 8820 vogne kaldte Buick sig den største producent i
1908, men der synes ikke at være enighed om, at Fords produktionstal var
mindre.
Det år introduceredes en ny, mindre 4-cyl. kvadratisk motor
med boring og slaglængde på 3,75"- Den benyttedes i den populære
ny model 10 med totrins planetgear. Model 10 leveredes første år kun som
grå, trepersoners touring med enkeltsæde bagpå. Prisen var 900 $. |
|
Da Durant var overbevist om reklameværdien ved
løbsdeltagelse, dannede han et »racing team«. som bl.a. Louis Chevrolet
var med i.
I 1908 forhandlede Durant med Ford, Briscoe og Olds om at
realisere sine planer om en sammenslutning af automobilfabrikker kaldet
General Motors. Der opnåedes ikke almindelig enighed, men General Motors
dannedes i september ved sammenslutning af Buick og Oldsmobile.
Men Durants progressive forretningsideer passede ikke D. D.
Buick, som også var imod, at leverancen af
|
|
Vore eneste rigtigt gamle københavnske Buick fotos .viser
en 1910-model. Til højre med Åge Christensen, søn af Napier-importøren
Paul C.
motorer til andre fabrikker stoppedes. Han forlod fabrikken og havde
stadig både aktier og penge til at forsøge sig på andre områder. Han
forsøgte sig med karburatorproduktion, med start af ny bilproduktion og
med videreførelse af Lorraine Motors Corp., men alt mislykkedes, og i
1929, det år, da Buicks jubilæumsmodel solgtes, døde han som 74-årig.
I 1909 steg produktionen til 14.606 vogne, så Buick igen var
næststørst. I england begyndte produktionen af Bedford Buicker, som
samledes af amerikanske dele og forsynedes med engelske karrosserier.
Året før var Mc Laughlin produktionen begyndt i Canada, på grundlag af
Buick komponenter.
Durants resourcekrævende opkøb af firmaer til G.M. virkede
som en risikabel belastning for Buick.
Foruden 2-cyl. motoren på 2,6 1 var |
|