Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side    5

     
 

der flere større 4-cyl. motorer, som nu også var topventilede.
   Buick kappes stadig med Ford om at være den største producent, og i 1910 var Buicks produktionstal mere end dobbelt så stort som i 1909.
   Selvom efterspørgslen var stor, havde Durants expansive opkøb belastet Buicks økonomi, så det var vanskeligt at holde produktionen igang. Durant optog et lån på 15 millioner $, og mistede derved kontrollen over Buick og CM.
   Den mindste motor, Buick har produceret, var en 2 liters 2 cyl., som sidst i 1910 og først i 1911 anvendtes i model 14 roadster.
   I 1910 begyndte lastvogns- og busproduktionen på model 2 lastvogns chassiset, som anvendte den gammelkendte 2,6 1 2-cyl. motor og totrins planetgear.
   De økonomiske omvæltninger og den ny ledelses ønske om at satse på større vogne og droppe de mindre men velsolgte modeller, således den mest populære 4-cyl. model 10, gjorde, at produktionen i 1911 faldt til 13.389 vogne, idet Studebaker, Willys-Overland og Maxwell nu var foran.
   Fra begyndelsen af 1911 til og med

1912 anvendtes den 2-cyl. motor kun i lastvognschassiset, hvorefter den var ude af billedet.
   Durant forlod Buick, og andre navne, som skulle blive kendte, kom til. Det var Charles Nash og Walter Chrysler. Under deres ledelse steg produktionen atter, og i årene 1912-1914 var Buick den fjerdestørste bilproducent. Fra 1913 havde de fleste modeller aftagelige fælge på artillerihjulene.
   I 1914 introduceres den første 6cyl. motor på 5,4 1, samt på alle modeller venstrestyring og centralt placeret gearstang og håndbremse.
   Da Durant havde haft succes med det ny også topventilede mærke Chevrolet, lykkedes det ham i 1915 v.h.a. sine økonomiske forbindelser at opkøbe aktier i G.M., som han da atter fik kontrol over. Dette år havde alle Buick-modeller elektrisk lys og starter som standardudstyr.
   Den første Buick sedan kom i 1916, men de lukkede modeller udgjorde i flere år fremover kun en lille del af salget.
   I 1916 blev produktionstallet omtrent tredoblet til næsten 125.000 stk. og Buick var nr. 3 efter Ford og Willys-Overland, ligesom i 1917, hvor verdenskrigen

bevirkede produktionsnedgang for alle mærker. I 1918 indførtes hældende vindspejl på de åbne modeller. I 1919 var den 4-cyl. motor taget ud af produktion, og der leveredes kun en 4 liters 6-cyl.
   Lavkonjuktur i 1920 ledsagedes af almindeligt prisfald, som G.M. ikke deltog i, og midt på året var der jernbaneladninger af usolgte G.M. vogne. For at redde G.M. opkøbte Durant store mængder G.M. aktier, som var udbudt til små priser, og solgte dem atter til Du Pont familien. Dermed var Durant i november ude af G.M. for stedse.
   I 1921 faldt produktionen af Buick for andet år i træk, og var på 82.930 stk. Men Buick var nummer 2 efter Ford, da det svigtende salg også ramte de øvrige mærker. I 1922 indførtes igen 4-cyl. modeller, og produktionen steg næsten 50 %, men Buick var alligevel fjerdestørst, og i 1923 tredie-størst med en produktion på 201.572. Så højt nåede man ikke i 1924, det første år med den karakteristiske kantede Buick køler, som anvendtes til 1927, og i 1928 i lidt mere udflydende form. Firehjulsbremser indføres i 1924, som også er sidste år med 4-cyl. modeller.