|
der flere større 4-cyl. motorer, som nu også var
topventilede.
Buick kappes stadig med Ford om at være den største
producent, og i 1910 var Buicks produktionstal mere end dobbelt så stort
som i 1909.
Selvom efterspørgslen var stor, havde Durants expansive opkøb
belastet Buicks økonomi, så det var vanskeligt at holde produktionen igang.
Durant optog et lån på 15 millioner $, og mistede derved kontrollen over
Buick og CM.
Den mindste motor, Buick har produceret, var en 2 liters 2 cyl.,
som sidst i 1910 og først i 1911 anvendtes i model 14 roadster.
I 1910 begyndte lastvogns- og busproduktionen på model 2
lastvogns chassiset, som anvendte den gammelkendte 2,6 1 2-cyl. motor og
totrins planetgear.
De økonomiske omvæltninger og den ny ledelses ønske om at
satse på større vogne og droppe de mindre men velsolgte modeller, således
den mest populære 4-cyl. model 10, gjorde, at produktionen i 1911 faldt til
13.389 vogne, idet Studebaker, Willys-Overland og Maxwell nu var foran.
Fra begyndelsen af 1911 til og med
|
|
1912 anvendtes den 2-cyl. motor kun i lastvognschassiset,
hvorefter den var ude af billedet.
Durant forlod Buick, og andre navne, som skulle blive kendte,
kom til. Det var Charles Nash og Walter Chrysler. Under deres ledelse steg
produktionen atter, og i årene 1912-1914 var Buick den fjerdestørste
bilproducent. Fra 1913 havde de fleste modeller aftagelige fælge på
artillerihjulene.
I 1914 introduceres den første 6cyl. motor på 5,4 1, samt på
alle modeller venstrestyring og centralt placeret gearstang og håndbremse.
Da Durant havde haft succes med det ny også topventilede
mærke Chevrolet, lykkedes det ham i 1915 v.h.a. sine økonomiske
forbindelser at opkøbe aktier i G.M., som han da atter fik kontrol over.
Dette år havde alle Buick-modeller elektrisk lys og starter som
standardudstyr.
Den første Buick sedan kom i 1916, men de lukkede modeller
udgjorde i flere år fremover kun en lille del af salget.
I 1916 blev produktionstallet omtrent tredoblet til næsten
125.000 stk. og Buick var nr. 3 efter Ford og Willys-Overland, ligesom i
1917, hvor verdenskrigen
|
|
bevirkede produktionsnedgang for alle mærker. I 1918
indførtes hældende vindspejl på de åbne modeller. I 1919 var den
4-cyl. motor taget ud af produktion, og der leveredes kun en 4 liters
6-cyl.
Lavkonjuktur i 1920 ledsagedes af almindeligt prisfald, som
G.M. ikke deltog i, og midt på året var der jernbaneladninger af usolgte
G.M. vogne. For at redde G.M. opkøbte Durant store mængder G.M. aktier,
som var udbudt til små priser, og solgte dem atter til Du Pont familien.
Dermed var Durant i november ude af G.M. for stedse.
I 1921 faldt produktionen af Buick for andet år i træk, og
var på 82.930 stk. Men Buick var nummer 2 efter Ford, da det svigtende
salg også ramte de øvrige mærker. I 1922 indførtes igen 4-cyl.
modeller, og produktionen steg næsten 50 %, men Buick var alligevel
fjerdestørst, og i 1923 tredie-størst med en produktion på 201.572. Så
højt nåede man ikke i 1924, det første år med den karakteristiske
kantede Buick køler, som anvendtes til 1927, og i 1928 i lidt mere
udflydende form. Firehjulsbremser indføres i 1924, som også er sidste
år med 4-cyl. modeller. |
|