Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side    6

     
 

På de 6-cyl. modeller indføres separat topstykke. I 1925 blev den hånddrevne vinduesvisker erstattet med vacuumvisker, og celluloselak (Duco) indføres. Det var første år i Buicks historie, hvor der solgtes flest lukkede modeller.
   I 1926 steg produktionen næsten 40 % til 266.753 stk., en rekord for

 

Buick, som holdt i 14 år. 1927 og 1928 modellerne havde hver sin kølerfigur.
   En typisk fejl i 1928 modellerne er træthedsbrud i chassisrammen, hvor beslaget midt for cantileverbagfjedrene er fastnitter fordi traversen i chassiset ikke sidder ud for fjederbeslagene.

 

Cykelgrosserer Peter Marius Jensen, tidligere mejeribestyrer på Samsø, drev Jydens Engros Lager i Odense. Han sidder i den store Buick D-45 1916-17 sammen med lederen af sin bilafdeling, Vald. Hansen, disponent I C. Christensen fra Jyden i Alestrup og en repræsentant for Buick fabrikkerne.


I 1929 erstattes vacuumtanken af elektrisk benzinpumpe. 1929 modellerne (jubilæumsmodellerne) har fået køler og motorhjælm uden skarpe kanter, og Buick skiller sig udseendemæssigt mindre ud fra mængden.
   I 1930 faldt produktionen for fjerde år i træk, denne gang med næsten 40 % til 119.265 stk. De udvendige bremsebånd er erstattet med indvendige bremsesko. Den »lille« Marquette, som ikke var en rigtig Buick, da den var sideventiler, kommer på markedet som 1930 model, men produktionen begyndte 1.6. 1929. Dette forsøg på, trods depressionen, at vinde nyt marked lykkedes dårligt, og efter 1930 fortsattes hverken den 6-cyl. Marquette eller den 6-cyl. Buick. Men Buick fortsatte fra 1931 med nye 8-cyl. mo-