Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side   22

     
 

 

Kurt Settrup har for nylig erhvervet i den særprægede 9-personers »Hvide Elefant «, Bülow byggede på et 1936 L90 chassis. Et bart chassis kunne ikke købes, det var nødvendigt at strippe en 7-personers limousine, købt billigt for 24.000 kr, fordi den havde været brugt 10 dage af William S. Knudsen. B. Bülow Jacobsen tegnede karrosseriet på bestilling af Erik Nissen fra Bucka & Nissen. Vægt 2.3 tons, hvilket i øvrigt ikke er så sjældent for en Buick.
   410 stk. 1937 Century Convertible Streamline Sports Phaeton blev bygget, 11 blev eksporteret, så det er utroligt at to har overlevet herhjemme: Erik Bjerrings sorte og Claus Kølle Jensens beige (øverst til højre). Buicks fire serier 40, 60, 80 og 90 havde tilnavnene Special, Century, Roadmaster og Limited. Med 140 hk kan motoren drive vognen frem med knap 130 kmt – men selv ved 60-80 kmt triller den kun 4 km pr liter.
   Helga Jacobsens 1937 sedan stammer fra Kolding, men har været i Ringkøbing siden den i marts 1938 blev købt af Den Vest- og Sønderjyske Kreditforening. Ernst Jørgensen, Nørrebros (senere Tåstrup) Karrosserifabrik, byggede flere Buick cabrioletter, nederst til højre ses en fra 1938.