Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side    3

     
 

og akustisk i Brescia på vej til Piazza Vittoria, hvor tilmeldingen foregik.
   Fra alle sider dukkede der spændende biler op, Alfa Romeo, Maserati, Bentley, Ferrari, BMW, Mercedes, Lancia, OM, Jaguar, Aston Martin og naturligvis også et par andre BUGATTIer. Pladsen summede som en kæmpe bikube af fantastiske biler i alskens farver og fra alle lande inkl. Australien, USA og Brasilien. En speaker forsøgte efter bedste evne at overdøve støjen ved annonceringen af deltagerne, efterhånden som de indtraf. Tiden indtil starten af den første bil kl. 21 blev brugt til velkomstdrinks, studering af ruten som først blev bekendtgjort ved ankomsten, og snak med venner fra nær og fjern. Ved 19-tiden, hvor der var middag i et stort bryggeri i byens udkant, begyndte det igen at sile ned.
   Bilerne sendtes afsted med et halvt minuts mellemrum fra en rampe som den blev benyttet ved det oprindelige løb, og menneskemængden var på trods af regnen helt overvældende. Det

  

 Studie i rødt. Alfa Romeo, Maserati og Ferrari kort før start,

  

 

skulle vise sig, at det ikke havde været nødvendigt at studere ruten så indgående, tage kortlæselampe med etc. for på hele ruten stod der konstant, dag og nat og i regn eller tørvejr en stribe af jublende tilskuere,som viste hvilken vej vi skulle køre.
   Den første etape var fra Brescia via Verona til Ferrara, hvor vi skulle overnatte. I alt 155 km hvortil vi havde 3 tim og 55 min til disposition. Det var på trods af regn og mørke rigeligt, og

   langt de fleste nåede frem til kontrolstedet i rigelig tid. Her, hvor vi skulle vente på det rigtige tidspunkt for at undgå strafpoints, havde forretnings-mindede italienere taget opstilling med boder med mad og drikke, så vi led ingen nød. Efter kontrolstedet kørte vi til byens centrum, hvor bilerne blev opstillet på en stor plads for natten. Her, mellem kl. 1 og 2 om natten skulle vi finde det meste af byens befolkning på gaden, hvor de modtog os som hvis vi