Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side    5

     
 

ned det meste af tiden, så da det blev mørkt var der ikke meget at se, og lyset fra mine Marchal lygter er bestemt ikke noget at råbe hurra for. Det sidste stykke ind til Rom kørte jeg bag en 4,5 1 Bentley. Han havde om muligt endnu dårligere lys end jeg, men kørte pænt til, og jeg tænkte, at med ham foran ville vejen i hvert fald være ryddet. Vi blev i grupper samlet op af politiet på den store ringvej omkring Rom, og ført direkte til hotellet, hvor alle bilerne blev anbragt på en stor parkeringsplads, som efter sigende skulle være bevogtet. Da der igen var sort med tilskuere, var mange noget betænkelige ved bevogtningens effektivitet, og det viste sig da også den næste morgen, at vor hollandske BUGATTI kollega manglede både benzin- og kølerdæksel.
   Jeg har aldrig før været i Rom, så det var egentlig en mærkelig fornemmelse at vide, at man var tæt på byens centrum, på kortet kunne jeg se, at hotellet lå ganske tæt ved Vatikanet, og så var man så træt, våd og kold, at det eneste der betød noget var et varmt

  

Siesta i bjergene, BUGATTI og Alfa Romeo. Koux nr. 2 fra venstre.

 

bad, middag, og så på hovedet i seng. Vi spiste ved midnatstid og deltagerne blev ved med at strømme ind, så restauranten har nok haft åbent det meste af natten.
   Næste morgen var starten igen kl. 7:07:30 d.v.s. op kl. 6. En inspektion af oliefilteret havde åbenbart en anseelig mængde hvidmetal. Da jeg ikke var særlig imponeret over der lejearbejde, jeg havde fået udført få uger før starten (regningen var derimod ganske imponerende), blev jeg naturligvis noget betænkelig ved situationen, men besluttede ikke at sige noget til Randi, køre lidt langsomt, og holde om muligt endnu mere øje med oliemanometeret

end jeg normalt gør.
   Nu er en BUGATTI således konstrueret, at motorens nederste del, d.v.s., bundkarret, er en del af chassisrammen og overordentlig vanskelig at tage ud for gennemskylning, da længdevangerne skal spredes ca. 5 cm før bundkarret kan tages op. Derfor gør jeg det normalt ikke. Desuden løber 13 rør, som sørger for køling af olien, i 2 lag gennem bunden af sumpen, så det er næsten umuligt at fjerne alle rester af gammelt hvidmetal, som før en hovedreparation måtte have befundet sig i bunden af motoren. Da filteret sidder efter oliepumpen, skal hvidmetal rester først passere pumpetandhjulene