Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  11

     
 

sne osv., og at vi burde køre over Nice. Vi antog at der blot var tale om gamle mennesker, som aldrig bevægede sig længere fra deres hjem end til det nærmeste værtshus, og begav os på vej.
   Efter kort tid begyndte vejen at stige, og det blev den ved med i lang tid. Hårnålesvingene var så skarpe, at vognen kun lige kunne komme rundt, og selv i første gear var det ofte svært at accellerere efter svingene.Det virkede som om vi ville ende oppe hos Vorherre. Først kom vi ind i skyerne, og senere lå der en del sne, så de gamle havde faktisk haft ret, omend vejen ikke var lukket. Det var ved at blive mørkt og nu holdt dynamoen op med at virke. Det var for så vidt overraskende, da den plejer at bryde sammen på et langt tidligere tidspunkt. Endelig kom vi frem til det lille hotel, som er indrettet i en gammel politistation langs en slugt med en rivende flod. En senere inspektion af et bedre kort har vist, at stigningerne var på 14 %, og at vi havde været oppe i 1000 meters højde.
   Om fredagen, hvor vejret igen var godt, slappede vi af og sundede os til den forestående lange hjemrejse. Jeg

   

 BUGATTIer i Monte Carlo, T 35.
 

reparerede dynamoen med en gammel loddekolbe jeg fandt i hotellets kælder. Det viste sig at akkumulatoren var brudt sammen, sikkert på grund af rystelserne, og at dynamoen derfor havde måttet arbejde for meget, hvorpå alle kommutator lodningerne var smeltet.
   Lørdag morgen startede vi hjemturen. Igen fulgte vi Route Napoleon over Digne, Gap, Grenoble, derfra over Aix les Bains og Annecy til Geneve, hvor vi stoppede for

 

natten kort før Lausanne. Søndag aften skulle vi besøge venner i DUsseldorf, så rejsen gik videre over Bern, Basel, Karlsruhe og Mannheim til Diisseldorf, hvor vi blev behørigt modtaget med champagne. Gennem Tyskland ad autobanen for at få det overstået så hurtigt som muligt. Det var nu begyndt at regne igen.
   Sidste etape om mandagen gennemførtes uden nævneværdige oplevelser, vejret skiftede mellem regn og gråvejr,