Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  15

     
 

 TAXA i 75 år

 
 

Ved århundredeskiftet var der registreret 500 hestedrosker i København. 14. oktober 1932 blev den sidste afmeldt. Troede man – de dukkede op, igen under Anden Verdenskrig.
   Nå, men det var bildrosker, vi skulle tale om, for sidste år havde Taxamotor og i år har TAXA 75 års jubilæum.
   Danmarks første bildroske blev god-



 Taxamotors kæmpemæssige garage af imprægneret træ i Stoltenbergsgade rummede 130 Renault vogne, Den var tegnet af Tivolis direktør, K. Arne-Petersen. Samme sted var værksteder og det avancerede telefonbestillings-kontor, som kunne anvendes indtil TAXAS hus i Rosenørnsalle blev taget i brug i 1930. Til højre en af konkurrenten Autotaxas tidlige 4-cylindrede CIément vogne, uden for et værtshus på Sdr. Boulevard, der havde en vis tiltrækning på chaufførerne. Den påbudte læderuniform var for kold om vinteren og ulidelig om sommeren,

 

kendt på Frederiksberg 4. maj 1902 og den første i selve Københavns kommune dukkede op 14. marts 1903. Dem kommer vi tilbage til en anden gang, og ligeledes udviklingen i provinsen.  I december 1906 stiftedes landets første motordroskeselskab, Aks. Automobil Kørsels Kompaniet 

 

(AAKK), der i løbet af 1907 satte en halv snes drosker af mærket Priamus i drift. Det år var der tilsammen cirka 40 »æsker« i København, og en kreds af bildroske ejere dannede nu Automobildroskeforeningen, som fik opstillet de første tele-
(fortsættes side 30)