Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  18

     
 

 

 
 

Autotaxa brugte blandt andre mærker Rex Simplex, Dixi, Studebaker, Horch, Ford, Brennabor, men de dominerende indtil 1920 var først Clement og derefter Adler. Efter sammenslutningen i 1921 mellem Taxamotor og Autotaxa kørte naturligvis stadig en del af de gamle vogne, men ret hurtigt blev de udskiftet. En opgørelse, som vist nok er fra slutningen af 1926, viser følgende fordeling på i alt 530 motordrosker: 116 Adler, 65 Triangel, 61 Benz, 45 Renault, 26 Yellow-Cab, 26 de DionBouton, 25 Donnet, 23 FIAT, 20

 

Hotchkiss, 20 Citroen (der kom lidt senere betydelig flere af det mærke), 16 Opel, 13 Unic, 9 Clement, 8 Buick, 7 Berliet, 7 Belleville - plus en halv snes fabrikater repræsenteret med kun en eller to vogne.
   Herover til venstre en spidskøler Benz. Den stolte chauffør, senere vognmand, er Carl Landsvig (ja, far til osv.) Til højre fra udstillingen i Industribygningen i februar 1926 en de Dion-Bouton med karrosseri fra P Christiansens Eftf. (Alfred Jensen, Vesterbros Karrosserifabrik). 

 

 Triangelvognene havde en særlig historie, idet borgerrepræsentationen i februar 1926 bevilgede 50 ny droskenumre, på betingelse af, at det blev danskbyggede vogne. En af dem ses øverst til venstre på næste side. Til højre for den en Dodge Bros. 1929 - endnu på dette tidspunkt savnede chaufføren faste sideruder. Forneden to Plymout 1932, bygget hos BohnstedtPetersen i Sundkrogsgade og formentlig med karrosseri fra Brdr. Olsen, Asnæs. Og nederst til højre en Chevrolet 1932 fra Vesterbros Karrosserifabrik.