Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  30

     
  Siden Sidst       (fortsat fra side 12)

1937 i rimelig stand. --- Otto Krogh er grebet af dillen og har forøget beholdningen med Segals Bentley og en 7-pers. Rolls-Royce, som har gemt sig i Jylland. --- Klaus Møllgård har afhændet sin lukkede Ford V8 til fordel for en åben 1934-model. --- Og Ford V8 specialisten Claus Espeholt har fået optaget en stor teknisk artikel i det amerikanske Ford V8 Times. »Do Such Terms as Static and Dynamic Have You Off-Balance?« I så fald kan vi måske hjælpe med en fotokopi af artiklen om at afbalancere V8 motoren. --- Find Nielsen i Maribo har nedfældet nogle af sine erindringer fra et langt liv som bilentusiast og politimand. BhT bringer dem ved lejlighed. --- Th. Ry Andersen har lavet fire julekort med veteranbiler og nissemænd. Stenders Forlag udsender dem som dobbeltkort med kuvert.--- Erik Håning har købt bilforhandler Frikkes Wanderer 1924.

TAXA     (fortsat fra side 15)
fonskabe på Rådhuspladsen og Kongens Nytorv. Og i juni 1908 kom starten til den første droskecentral af format. Skibsrederne Åge Jespersen og

 

O. Johnsen (ham med Itala-vognen) havde set successen i Paris med de lette 2-cylindrede Renault drosker og indførte i hurtig rækkefølge et større antal af dem. Først kongeblå med røde stafferinger, senere blev de hvide. Bildroskerne domineredenu helt det københavnske gadebillede. 1 1910 opførtes et kæmpe garagekompleks i Stoltenbergsgade bag ved Tivoli. Det findes endnu og bruges af politiet. Da var der 90 Taxamotor drosker, og ved begyndelsen af første verdenskrig over 150. Nu dog 4-cylindrede. Plus et antal større »luksusvogne«.
   Året efter stiftelsen af Taxamotor følte andre vognmænd sig trykket af konkurrencen, og den 22. september 1909 dannede 22 af dem, med tilsammen 28 vogne, »Foreningen for 4-cylindrede Automobiler«, som snart efter fik navneforandring til Autotaxa. Men det gik ret langsomt med at blive en alvorlig konkurrent til Taxamotor. I 1911 havde Autotaxa 69 medlemmer og 101 vogn.
   Kørselsrestriktionerne under Første Verdenskrig, store problemer med tildelinger af benzin og ikke mindst bilgummi var kun en forløber for at droskekørslen gik helt i stå. Og da krigen

 

var forbi, var de fleste af vognene forældede og udslidte. Det var baggrunden for, at der blev indledt forhandlinger om samarbejde, og 5. maj 1921 stiftedes Droske-Centralen TAXA, som omfattede alle drosker under Taxamotor og Autotaxa. Man anvendte Taxamotors telefoncentral og berømte nummer Central 9001. Ældre københavnere husker det fremragende slogan:
»Halvfems-Nul-Et
Men Skynd Dem Lidt
Hvis De vil Ha' en TAXA«
(på melodien »Deep in the Heart of Texas«).
Efter Første Verdenskrig begyndte der at dukke private hyrevogne op i hver-anden port og gård byen over – de måtte ikke tage hyre på gaden, men i det lange løb var det umuligt at få det overholdt. Det var mest små vogne, og dermed opstod begrebet »Lillebil«. Det holdt sig, også efter at netop de »private« droskevognmænd stort set alle gik over til betydeligt større typer vogne end TAXA's. 1 1927 forsøgte TAXA selv at tage konkurrencen op med mindre vogne og lavere takster, og de små vogne udgjorde hurtigt omkring halvdelen af vognflåden.