Bilhistorisk Tidsskrift NR. 79 - 1984 side 30 |
Siden Sidst
(fortsat fra side 12)
1937 i rimelig stand. --- Otto Krogh er grebet af dillen og har forøget beholdningen med Segals Bentley og en 7-pers. Rolls-Royce, som har gemt sig i Jylland. --- Klaus Møllgård har afhændet sin lukkede Ford V8 til fordel for en åben 1934-model. --- Og Ford V8 specialisten Claus Espeholt har fået optaget en stor teknisk artikel i det amerikanske Ford V8 Times. »Do Such Terms as Static and Dynamic Have You Off-Balance?« I så fald kan vi måske hjælpe med en fotokopi af artiklen om at afbalancere V8 motoren. --- Find Nielsen i Maribo har nedfældet nogle af sine erindringer fra et langt liv som bilentusiast og politimand. BhT bringer dem ved lejlighed. --- Th. Ry Andersen har lavet fire julekort med veteranbiler og nissemænd. Stenders Forlag udsender dem som dobbeltkort med kuvert.--- Erik Håning har købt bilforhandler Frikkes Wanderer 1924. TAXA (fortsat
fra side 15) |
O. Johnsen (ham med Itala-vognen) havde set
successen i Paris med de lette 2-cylindrede Renault drosker og indførte i
hurtig rækkefølge et større antal af dem. Først kongeblå med røde
stafferinger, senere blev de hvide. Bildroskerne domineredenu helt det
københavnske gadebillede. 1 1910 opførtes et kæmpe garagekompleks i
Stoltenbergsgade bag ved Tivoli. Det findes endnu og bruges af politiet.
Da var der 90 Taxamotor drosker, og ved begyndelsen af første verdenskrig
over 150. Nu dog 4-cylindrede. Plus et antal større »luksusvogne«. |
var forbi, var de fleste af vognene forældede og
udslidte. Det var baggrunden for, at der blev indledt forhandlinger om
samarbejde, og 5. maj 1921 stiftedes Droske-Centralen TAXA, som omfattede
alle drosker under Taxamotor og Autotaxa. Man anvendte Taxamotors
telefoncentral og berømte nummer Central 9001. Ældre københavnere
husker det fremragende slogan: |