Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  31

     
 

Fælles for alle de københavnske TAXA'er indtil adskillige år efter Anden Verdenskrig var danske karrosserier, op til 1939/40 altid med »nakkekaleche«. Vognenes dimensioner og indretning var meget strikte fastlagt i direktiver, som bl.a. også krævede glasadskillelse mellem fører og passagerer.
   Bilmærkerne var indtil 1930 hovedsagelig europæiske, i 30'erne dominerede amerikanske mærker.
   Under krigen kørte en del TAXA'er med gasgenerator, men mange droskevognmænd og -chauffører måtte tage de gamle hestedrosker i brug igen, eller lave ny ved hjælp af oversavede biler osv.
   Da krigen var forbi, kørte stadig mange af de gamle vogne. Hvor svært det var at få nyt materiel illustreres fx af, at General Motors i 1950 fik lov at lade Kronborg Karrosserifabrik bygge 30 drosker på fabriksny 1947 Chevrolet chassisser !
   For få år siden blev TAXA og Taxamotor igen splittet ad, og TAXA til gengæld sluttet sammen med RINGBILEN.
   Alt om TAXA etc. findes (fremragende) dokumenteret i en 25 års Og en

50 års jubilæumsbog, begge redigeret af Hjalmar Jacobsen. De kan sikkert lånes på biblioteket. Det eneste de begge er fattige på er gode fotografier af biltyperne. Så det er det, vi vil råde bod på.

Buick rettelser

Sidste nummer blev gjort færdigt lidt for hastigt. Der er desværre en del fejl. Trods vor indtrængende henstilling insisterede reproduktionsanstalten på at bytte de to brandbiler på side 13 om. På side 15 læs i stedet for at Buick ikke lavede langt chassis 1926-28: lang touring. Side 20: bilhandler Gørløv i stedet for i Gørlev. Side 21: direktionsvogn, selvfølgelig ikke distriktsvogn. Og på side 22 burde Claus Kølle have heddet Jessen. Endelig burde deri taksigelserne på side 29 også have stået: Polikommisær H.C. Andersen fra Rigspolitichefens Færdselspoliti. Og FDM.

                 DANSK VETERANBIL KLUB
                 Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
            Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.

TAK

for fotografier og hjælp til Taxamotor, TAXA, Ernst Jørgensen (Nørrebros Karrosserifabrik), P. Ole Sørensen (Vesterbros Karrosserifabrik), Otto Ludwig, Gustav Nathanen, K. & Th. Pedersen, Hans Henrik Landsvig, Dansk Vognfjederfabrik, Arnt Andersen, Vagn T. Andreassen og FDM.

FOR- OG BAGSIDE:

De allerførste af Taxamotors Renault drosker var kongeblå med røde stafferinger og navnet i et rødt felt på døren.
   Billedet fra Lille Triangel (gaflen mellem Øster Farimagsgade og Øster Søgade ved Østerbrogade) er taget 10. juni 1936, og i den karakteristiske kaperrække holder Ford V8 1933/34, Chevrolet 1932 og Ford V8 1935. Får vi et bud på vognen til højre?

                            REDAKTION
   O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
      Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
    Tel. 02-89 11 48.
    Helst skriftlig henvendelse.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse. 
Repro: Københavns Kliche & Offset. 
Tryk: Eiler Eilertsen, Kbh.