Bilhistorisk Tidsskrift NR. 79 - 1984 side 31 |
Fælles for alle de københavnske TAXA'er indtil
adskillige år efter Anden Verdenskrig var danske karrosserier, op til
1939/40 altid med »nakkekaleche«. Vognenes dimensioner og indretning var
meget strikte fastlagt i direktiver, som bl.a. også krævede
glasadskillelse mellem fører og passagerer. |
50 års jubilæumsbog, begge redigeret af Hjalmar Jacobsen. De kan sikkert lånes på biblioteket. Det eneste de begge er fattige på er gode fotografier af biltyperne. Så det er det, vi vil råde bod på. Buick rettelser Sidste nummer blev gjort færdigt lidt for hastigt. Der er desværre en del fejl. Trods vor indtrængende henstilling insisterede reproduktionsanstalten på at bytte de to brandbiler på side 13 om. På side 15 læs i stedet for at Buick ikke lavede langt chassis 1926-28: lang touring. Side 20: bilhandler Gørløv i stedet for i Gørlev. Side 21: direktionsvogn, selvfølgelig ikke distriktsvogn. Og på side 22 burde Claus Kølle have heddet Jessen. Endelig burde deri taksigelserne på side 29 også have stået: Polikommisær H.C. Andersen fra Rigspolitichefens Færdselspoliti. Og FDM.
|
TAK for fotografier og hjælp til Taxamotor, TAXA, Ernst Jørgensen (Nørrebros Karrosserifabrik), P. Ole Sørensen (Vesterbros Karrosserifabrik), Otto Ludwig, Gustav Nathanen, K. & Th. Pedersen, Hans Henrik Landsvig, Dansk Vognfjederfabrik, Arnt Andersen, Vagn T. Andreassen og FDM. FOR- OG BAGSIDE: De allerførste af Taxamotors Renault drosker var
kongeblå med røde stafferinger og navnet i et rødt felt på døren.
|