Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 80  -  1984     side    6

     
 

 Alvis        Af Peter Bering
  

 
 

En af nyhederne ved årets arrangementer har været Kurt Skovs Alvis TA 21, som efter endt restaurering atter kom på gaden i begyndelsen af sommersæsonen. I den anledning har vi samlet en oversigt over mærkets historie og en gennemgang af de danske vogne.

Bilproduktionen 1919-67
Under den Første Verdenskrig fremstillede Geoffrey de Freville støbte aluminiumsdele – blandt andet stempler – og som salgsnavn for produkterne opfandt han navnet Alvis. Mod slutningen af krigen begyndte han at konstruere en 11/2-liters bilmotor, altså en forholdsvis lille motor for den tid. Rettighederne til konstruktionen og Alvisnavnet solgte han til Thomas G. John, som grundlagde Alvisfabrikken i Coventry. Den første model hed

10/30; chassiset blev lavet i Skotland og fik på fabrikken i Coventry monteret de Frevilles sideventilede, firecylindrede motor; medens karrosserierne blev bygget på forskellige fabrikker. 1922 kom en ny ingeniør, Smith Clarke, til Alvis. Han kasserede omgående motor og chassis og byggede et nyt med en ny topventiler motor. Siden har Alvis lavet næsten alting selv; bortset fra karrosserier, som fabrikken aldrig byggede. Den nye 12/50, som modellen kom til at hedde, blev præsenteret i 1923 og var en af de bedste små engelske vogne i tyverne. Den kom til at danne grundstammen i fabrikationen indtil 1932.
  Alvis deltog tidligt i motorsport med tunede standardvogne; men konkurrencen var hård – især fra AC, som havde hastighedsrekord i 1½-liters klassen. Hos Alvis byggede man derfor en bil med forhjulstræk, som i første

forsøg satte nye rekorder. I slutningen af 20'rne havde de forhjulstrukne racersportsvogne en del succes'er blandt andet på Le Mans, hvor det blev til en klassesejr i 1928. Allerede fra 1926 havde Alvis en forhjulstrukket vogn som katalogmodel. Den havde en ombygget 12/50-motor med overliggende knastaksel og leveredes med eller uden kompressor. Modellen solgte nogenlunde, indtil et forsikringsselskab nægtede at dække en skade, med den begrundelse at bilen ikke havde baghjulstræk. 1930 opgav man denne pionerproduktion. Paradoksalt nok deltog de hidtil fineste Alvisracere samme år i Tourist Trophy ved Belfast. De havde en 8-cylindret motor med to overliggende knastaksler og kompressor, og de ydede 125 HK ved 6000 o/min. De tre vogne blev nr. 4, 6 og 7 efter tre Alfaer og besatte samtidig de tre første pladser i 1 1/2-