Bilhistorisk Tidsskrift NR. 80 - 1984 side 6 |
Alvis
Af Peter Bering |
En af nyhederne ved årets arrangementer har været Kurt Skovs Alvis TA 21, som efter endt restaurering atter kom på gaden i begyndelsen af sommersæsonen. I den anledning har vi samlet en oversigt over mærkets historie og en gennemgang af de danske vogne. Bilproduktionen 1919-67 |
10/30; chassiset blev lavet i Skotland og fik på
fabrikken i Coventry monteret de Frevilles sideventilede, firecylindrede
motor; medens karrosserierne blev bygget på forskellige fabrikker. 1922
kom en ny ingeniør, Smith Clarke, til Alvis. Han kasserede omgående motor
og chassis og byggede et nyt med en ny topventiler motor. Siden har Alvis
lavet næsten alting selv; bortset fra karrosserier, som fabrikken aldrig
byggede. Den nye 12/50, som modellen kom til at hedde, blev præsenteret i
1923 og var en af de bedste små engelske vogne i tyverne. Den kom til at
danne grundstammen i fabrikationen indtil 1932. |
forsøg satte nye rekorder. I slutningen af 20'rne havde de forhjulstrukne racersportsvogne en del succes'er blandt andet på Le Mans, hvor det blev til en klassesejr i 1928. Allerede fra 1926 havde Alvis en forhjulstrukket vogn som katalogmodel. Den havde en ombygget 12/50-motor med overliggende knastaksel og leveredes med eller uden kompressor. Modellen solgte nogenlunde, indtil et forsikringsselskab nægtede at dække en skade, med den begrundelse at bilen ikke havde baghjulstræk. 1930 opgav man denne pionerproduktion. Paradoksalt nok deltog de hidtil fineste Alvisracere samme år i Tourist Trophy ved Belfast. De havde en 8-cylindret motor med to overliggende knastaksler og kompressor, og de ydede 125 HK ved 6000 o/min. De tre vogne blev nr. 4, 6 og 7 efter tre Alfaer og besatte samtidig de tre første pladser i 1 1/2- |