Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 80  -  1984     side    8

     
 

 

Under krigen lavede Alvin blandt andet flyvemaskinemotorer; i 30'rne var man begyndt at bygge kampvogne. Denne side af fabrikkens virke var efter krigen, og er stadig i dag, den vigtigste. Det kan nævnes at der har været en af de tidlige Alvispanservogne her i landet: I december 1937 blev en Alvis-Straussler med firehjulstræk demonstreret i København; men interessen var beskeden og den returnerede til England.
   Efter krigen genoptog man ikke fremstillingen af de store vogne — Speed 25 og 4,3 litre. I stedet byggede Alvis i årene 1945-50 model TA 14, som var en videreudvikling af den sidste firecylindrede førkrigsmodel. En ny sekscylindret, treliters motor i et ny-konstrueret chassis blev præsenteret i 1950. Denne TA 21 er stamfaderen til samtlige Alvis'er frem til lukningen af bilproduktionen i 1967. Efter krigen



 Ronald Edes 1952 TA 21 fotograferet på Øster Voldgade.