Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 80  -  1984     side    9

     
 

var man fortsat med at få bygget traditionelle engelske karrosserier; men firaber i Bern byggede fra 1950 elegante karrosserier på Alvis-chassiset.
   Midt i halvtredserne gik salget af TC 21 meget trægt, og Alvis blev interesseret i de schweiziske karrosserier. 1955-58 byggede Willowbrook 16 vogne efter firabers tegning, og i 1958 kom produktionen af det nye karrosseri – med mindre ændringer – for alvor igang hos Mulliner-Park Ward. Alvis blev overtaget af Rover i 1965, og to år senere indgik de begge i Britisk Leyland. September 1967 rullede den sidste personvogn ud af Alvisfabrikken. Produktionen fordeler sig med 14.285 mellem 1919 og 1940 og 7.089 efter krigen.

Alvis i Danmark
Mærket har altid været ret sjældent, og tilsyneladende er der først kommet et eksemplar hertil i 1934. Fabrikkens korrespondance gik tabt under krigen, så man kender ikke noget til eksporten før. Der kan altså være importeret andre end de tre kendte vogne i 30'rne  eller måske i 20'erne. Importen kan deles i tre perioder:

 

Cai Caspersen importerede de nævnte tre biler, Automobil-forretningen Union importerede fire i 1952-53, og i løbet af den sidste snes år har private hentet tre Speed 20 og en Speed 25 i England. Samtlige vogne har været solgt inden de blev taget hjem af importørerne. I dag har vi otte Alvis: Fem Speed 20, to Speed 25 og en TA 21. De tre vogne,' Caspersen importerede, er alle bevarede. Det er Ole Abels og Erik Dinesens Speed 20'er og Ole Berings Speed 25.
   Union importerede fire: To TA 21 og to TC 21; men af dem er der kun Kurt Skovs tilbage. Den første TA 21 kom hertil i december 1952 og blev leveret til mr. Ronald Ede på den britiske ambassade. Da Ede tre år senere flyttede til England, tog han vognen med. Den næste er Kurt Skovs, som vi vender tilbage til. Den tredie, som var en sort og maroon TC 21, blev solgt til general Sir R. Mansergh. Den blev, i modsætning til Edes, som kørte på diplomatplader, indregistreret under K 80.106; men dens videre skæbne kender vi ikke.
   Den sidste Alvis, Union importerede, blev bestilt af fru Lemkow i lyseblå

 

metalic og sort med lyseblåt indtræk. Den blev indregistreret med K 80.584 i oktober 1953 til chefredaktør Lasse Lemkow. Fru Lemkow har gode minder om vognen, der blandt andet blev brugt til flere ferieture gennem Europa. Lemkow havde Alvis'en i en halv snes år; men syntes, at den efterhånden virkede noget tung i bremserne sammenlignet med nyere biler, og efter en kedelig oplevelse, hvor et sammenstød netop blev undgået, blev den solgt til en mekaniker på Vesterbro eller i Valby. Den endte sine dage i Haslev, hvor Kurt Skov har hentet de stumper, der blev gemt ved ophugningen.



1932 Speed 20
Den ældste Alvis i landet tilhører Nils Villadsen Nielsen og er et eksempel på den første Speed 20 model med stiv foraksel og usynkroniseret gearkasse. Denne vogn blev leveret til Charles Follett og fik påbygget et tourerkarrosseri hos Vanden Plas – rødt med sorte skærme. Villadsen Nielsen tog den hjem i 1965.