Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 80  -  1984     side   31

     
 

Morgan

Det er meget få fabrikker, som har lavet motorkøretøjer i 75 år. Morgan har fejret det store jubilæum i år, uden megen ståhej. Medlemmer af den danske Morgan klub var på fabriksbesøg i anledningen og her i BhT markerer vi begivenheden med et par fotografier fra arkivet.
   På bagsiden en trehjuler, fotograferet hos Ib Krøier Christensen i Omøgade på Østerbro i København. Vognen er tydeligt fabriksny og må være indført af Krøier (der jo havde haft importen af M.G. før Nellemann og også importerede et par Riley). Men vi har ikke fundet nogen, som kan huske den eller ved, hvem ejeren blev. Det er en tidlig 4-personers model F4, som fra 1933 supplerede modellerne med »udenbords« motorcykelmotorer. Maskineriet er den sideventilede Ford Junior, som i årtier blev en af bilismens mest anvendte kraftkilder i alt fra husholdningsvogne til bakkeracere til sættevognstraktorer. De 2-cylindrede trehjulene stoppede i 1939, men de 4-cylindrede blev lavet til 1950. Forsiden er en situation fra isløbet på Sorte

 

damssøen i København 18. februar 1940 til fordel for Finlandshjælpen. En Bjerre André forsøgte i en Morgan 4/4 forgæves at tage konkurrencen op med de tre drevne M.G.kørere Torben Strand, Wilhelm Nellemann Jr. og Børge Stock. Andre deltog med lige så lidt held i isløbet på Frederiksborg Slotssø 25. februar.
   Motoren på 4/4 Series I var en Coventry Climax halvtopper.
   Der kendes i dag en enkelt førkrigs Morgan herhjemme med dansk fortid, og den er muligvis – eller antagelig –identisk med Andres vogn. Det er en 4/4, som ejes af Paul Andersen, Åbyhøj; chassisnummer 120 siger december 1936 og de danske papirer oplyser

 

om første indregistrering 11. maj 1938 under nummer K 2750, men ikke til hvem.
   Straks efter krigen blev der indført nogle 4/4, vi husker ikke af hvem (foruden nogle roadstere i hvert fald én drophead coupe). Men i midten af 1950'erne hed importøren i hvert fald Tas Motor Co. A/S, Rantzausgade 57, hvem det så var. Siden 1959-60 har mærket været repræsenteret i Danmark af Jyllands-Postens motormedarbejder Torben Krogh, som oplyser, at han har indført 50-60 stykker.
   Billedet her på siden viser Karin Holst Frederiksens 4/4 foran Kristian Råe Olsens trehjuler og en Plus 8.