|
X 8899 var en 1922-23, muligvis
type 697 Kofangeren er en tilføjelse.
af en lille elmotor. Det var en sensation dengang.
De større modeller fortsatte uændret i produktion med
deres topventilmotorer. Nash ændrede aldrig for ændringernes skyld, så
modellerne gennemgik ikke nævneværdige forandringer, blot med en smule
større motor år for år. Men med 1929-modellens fremkomst i 1928
indførte Nash vulstkarrosseriet, en slags forløber for
helståls-karrosseriet, idet vulsten nu var presset ud i pladen og det var
svejset sammen det hele, dog altsammen med et komplet træskelet.
Tidligere havde man fremstillet et helt træskelet og beklædt det med
plader, idet samlingerne blev lukket med lister. Endvidere fremkom nu
skærme presset i et stykke. Hjulene var igen træartillerihjul, altid
malet i vognens hovedfarve og smukt stafferet. Ved udstillingen af dette
smukke automobil var Charles Nash i Danmark som gæst hos Vilh. Nellemann.
Det år var der tre serier med 16
|
|
forskellige
modeller at vælge imellem. Vognene var udstyret med termostatstyret
køling, et meget stort ratnav hvor regulering af tænding og lys
var monteret, vacuum benzinpumpe var bibeholdt, men som noget ganske
nyt var der automatisk smøring af chassiset |
|
Der var en lille kugledrevet pumpe, som ved
vognens rystelser tilførte undervognens bevægelige dele den rette
mængde olie. Imstrumenteringen var meget smukt udført. Det er
svært at afgøre hvilke modeller eller typer, der er de mest
spændende, men ved
|
|
|