Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side    5

     
 

X 8899 var en 1922-23, muligvis type 697 Kofangeren er en tilføjelse.

   

af en lille elmotor. Det var en sensation dengang.
   De større modeller fortsatte uændret i produktion med deres topventilmotorer. Nash ændrede aldrig for ændringernes skyld, så modellerne gennemgik ikke nævneværdige forandringer, blot med en smule større motor år for år. Men med 1929-modellens fremkomst i 1928 indførte Nash vulstkarrosseriet, en slags forløber for helståls-karrosseriet, idet vulsten nu var presset ud i pladen og det var svejset sammen det hele, dog altsammen med et komplet træskelet. Tidligere havde man fremstillet et helt træskelet og beklædt det med plader, idet samlingerne blev lukket med lister. Endvidere fremkom nu skærme presset i et stykke. Hjulene var igen træartillerihjul, altid malet i vognens hovedfarve og smukt stafferet. Ved udstillingen af dette smukke automobil var Charles Nash i Danmark som gæst hos Vilh. Nellemann. Det år var der tre serier med 16

 

forskellige modeller at vælge imellem. Vognene var udstyret med termostatstyret køling, et meget stort ratnav hvor regulering af tænding og lys var monteret, vacuum benzinpumpe var bibeholdt, men som noget ganske nyt var der automatisk smøring af chassiset

 

Der var en lille kugledrevet pumpe, som ved vognens rystelser tilførte undervognens bevægelige dele den rette mængde olie. Imstrumenteringen var meget smukt udført. Det er svært at afgøre hvilke modeller eller typer, der er de mest spændende, men ved