Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side    7

     
 

dredes lidt og der var nu monteret udvendigt termostatreguleret kølerjalousi. 1931-modellen kom med en ny stor 8-cyl. topventilmotor på 115 hk. Denne motor havde 9 hovedlejer, stadig dobbelt tænding, hule krumtapsøler, afstemte kontravægte, plejlstænger og stempler af aluminiumslegering med Invar indlæg. Den 6-lejede knastaksel trækkes af en tredobbelt lydløs kæde, hvilket giver minimal slitage, og en fuldstændig lydløs gang, der er en ny gearkasse med lydløs skiftning, endvidere er det nye Bijur smøresystem til undervognen nu monteret på de store modeller, medens de øvrige modeller stadig anvender Alemite smøresystemet, endelig er der fremstilet en ny bredere chassisramme til afløsning af den i mange år anvendte rørtrukne ramme, fjedrene er helt indkapslet i stålgamascher. Alle lukkede modeller er nu betrukket med klæde, men kan valgfrit leveres med silkemohair, cabrioletmodellerne er betrukket med ægte læder. I nævnte år udvidede Nash sit program med en ny serie, til i alt at omfatte 4 serier med 21 forskellige modeller. 1932-modellen fik et mere kileformel kølerparti og der indførtes syncromeshgearkasse og friløb. 1933

 

og 1934 blev vognen fremstillet stort set uændret, dog med små ydre ændringer og motorerne var for de topventiledes vedkommende alle med dobbelt tænding og karburering. Karrosserierne fremstilledes stadig på Seaman fabrikken, som Nash købte i 1935 efter

 

at have haft halvpart i den siden 1919; nu kunne den nye model leveres med overgear, hvorved motoren med en hastighed på 95 km. i timen kun kørte med et omdrejningstal, der svarede til 67 km. i timen, endelig havde Nash, der åbenbart altid har haft et godt øje