Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side    8

     
 

til en smuk motorkonstruktion, nu ladet indsugnings- og udstødningssystemet samt oliefiltreringsanlæget indbygge i selve motoren, herved fremkom der en meget bred motor med et enormt bredt topstykke. Der var stadig på de store motorer den i 1931 indførte dobbelt karburator med fælles svømmerhus men 2 sæt ens strålerør, der ved karburering for hver 4 cylindre giver en ensartet blanding til alle 8 cylindre.
   For at have en valgmulighed nu, da alle modeller var forsynet med store 6- eller 8-cyl. topventilede motorer, blev der nu som i Ajaxens tid fremstillet en standardudgave af Nash vognen. Navnet »LaFayette« genopstod i 1934 som en tro kopi af en Nash, men med mindre luksus i det indre og med den gammelkendte 6-cyl. sideventilede motor på 3,5 ltr. Linierne i Nashmodellerne var stadig stort set uændrede med undtagelsen af kølerpartiet, der undergik små ændringer, indtil 1939-modellen, der brød med det gammelkendte udseende. Motorerne var uændrede.
   Det er morsomt at se priserne i slutningen af 30'rne på de forskellige Nash convertible sedaner, disse ligger

 

langt over niveauet for de andre, dyre amerikanere i samme udførelse. Modellerne lanceres også som 2- eller 4-vinduers, det må nok ses i relation til, at cabrioletkarrosserierne er fremstillet i Højer, det er deres typebetegnelser, der er anvendt, der bestod dengang et snævert samarbejde mellem Vilh. Nellemann og I. H. Jensen. Prisforskellen hidrører sandsynligvis fra dette samarbejde. En Nash Ambassador Eight, 4.270 ccm. 115 hk. 2- eller 4-vinduers cabriolet de Luxe, kostede henholdsvis kr. 20.100 og kr. 22.600.
   Nash havde ingen særlig interesse for vare- og lastbiler, men han overtog med Jefferey dette mærkes 4 hjulsdrevne »Jefferey Quad« truck; af det kom Nash Quad, der blev fremstillet i et ret stort antal, til brug i Første Verdenskrig. Fabrikationen af lastbiler blev indstillet i 20'rne og først genoptaget efter Anden Verdenskrig. Produktionen blev ikke ret stor, der blev vist kun fremstillet én type, og her til Danmark blev der kun leveret 5 stk. Det var store velkørende biler, med en stor topventilet 6-cyl. motor på 116 hk. med enkelt tænding, efter al sandsynlighed var der tale om en personvognsmotor med en 

 

Annoncen fra 1925 i MOTOR omtaler de dansk-byggede karrosserier. Så de virkelig sådan ud?





  

anden type gearkasse, efter montering af en ny type blybronzelejer i motoren fungerede den perfekt.
   I midten af 20'rne lod Vilh. Nellemann på importerede chassier af typerne 13,9 hk. og 17,5 hk., det er den mellemste og største af modellerne, bygge specialkarrosserier som sygeautomobiler. Det indre var beklædt med galvaniserede jernplader og malet hvidt og der var indlagt varmeapparat, skillevæg mellem førerpladsen og sygerummet, foruden en stor bagdør var der en sidedør til vognens indre. Disse sygeautomobiler blev populære og blev efter endt brug i reglen ombygget til vareautomobiler, nu kun forsynet med den store bagdør. En af disse store varevogne, i meget fin stand, blev i 1953 solgt gennem fa. A Attermann & Co.,