|
Nash var en seriefremstillet bil, i den bedste del af
de amerikanske mellem-klassebiler, der kom her til landet;
forhandlernettet var fint, de første år rejste Vilh. Nellemann selv
rundt og præsenterede bilerne for kunderne. Prisen for de billigste
modeller var ca. det dobbelte af prisen for en Ford eller en Chevrolet,
det begrænsede jo automatisk kundernes antal.
Nash'en var efter ekspertens, kørernes og egne
erindringer en stærktbygget bil med et meget fint karrosseri, god
affjedring og en meget stærk og fint afbalanceret motor, ikke mindst de
topventilede.
Manufakturhandler H. Gravesen, Tarm, kørte Nash Light
Six 1926 indtil den blev udskiftet med en Ford V8 De Luxe 1939, ny.
Nash'en blev solgt til postekspedient Hansen, Tarm. Fabrikant Fr. Lerche,
Tarm, kørte Nash Ambassador 1934 til sin død, vognen blev i familien og
efter salget af Tarm Stole- & Møbelfabrik i 1947 flyttede
|
|
Stole- & Møbelfabrik i 1947 flyttede Nash'en med
til Vejle-egnen.
En stor 8-cyl. sideventiler Nash 7-pers. 1931 årgang
kørte som lillebil i Fiskbæk ved Skjern, den blev senere solgt til en
mekaniker i Snejbjerg, hvor den stod endnu sidst i 60'rne, solgt gennem
fa. A. Attermann & Co., Tarm, der ligeledes solgte en Nash 5-personers
sedan til renseriejer Mathiesen, Skjern, af årgang 1939.
Direktør Povlsen, Provinsforlaget, Randers, kørte
indtil 1953 altid en af de største Nash-modeller, ligeledes var der mange
læger blandt kunderne, det var meget almindeligt, at kunderne skiftede
indenfor mærket, så længe det lidt specielle særpræg bestod. Det var
nok slut med 1939-modellen. Et gennemgående træk er nok minimale
omkostninger og få reparationer med hensyn til det tekniske, men
benzinforbruget var, selv efter den tids norm, meget stort, gennemsnittet
for de store motorer
|
|
var ved moderat kørsel:
4 km. literen.
Et par replikskifter om Nash:
A. Rahbæk Sørensen, Tarm, der var kunde ved den
lokale VW forhandler, blev i slutningen af 50'rne anbefalet at købe en
VW, »Hvad skal jeg med den, den kan jo ikke trække det, jeg er vant
til«, »Nej, men den er billigere at køre i«, svarede forhandleren.
»Har jeg nogensinde klaget over benzinøkonomien? jeg kører
gennemsnitligt 3 km. literen, og det er jeg tilfreds med«. Rahbæk
Sørensen kørte i sin Nash til sin død i 1966.
Direktør Povlsen fik altid sin store vogn justeret og
gennemgået ved H. Laursen, fa. Vilh. Nellemann, Randers. Ved fyraftenstid
kom Povlsen efter sin bil, disse store dobbelttændings-motorer havde en
fuldstændig vibrationsfri gang, Povlsen tog sin pung frem, tog en 2 krone
med ordene: »Nu skal jeg se, om vognen er i orden« 2 |
|