Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   15

     
   Charles W Nash & The Nash Company
  
 
 

Charles W. Nash blev født den 28. januar 1864 på en gård i Illinois. Da han var seks år blev hans forældre separeret og ingen af dem ønskede at beholde sønnen. Derfor blev Charles »sat i pleje« hos en gårdmandsfamilie i Michigan. Der fik han mulighed for at gå i skole ca. tre måneder om året og når han blev 21 år ville han få 100 $, et nyt sæt tøj og lov til at tage hvorhen han ville.
   Seks år senere, i 1876, stikker Charles imidlertid af og tager arbejde – i løbet af de næste år – på en del forskellige gårde. Han forelsker sig også i en gårdmandsdatter og bliver gift i 1884. 1 1890 flytter det unge par til Flint, hvor Charlie får arbejde på Flints Road Cart Company. Han avancerer hurtigt og allerede i 1895 bliver han næstformand for bestyrelsen for dette firma, som på den tid var den største hestevognsfabrik i verden.
   I 1906 forlader Charles Nash Flint

 

Road Cart Company for at gå over i bilindustrien, som allerede dengang så ud til at ville blive en alvorlig konkurrent til hestevognsindustrien. William Durant ansatte ham som topchef hos Buick.
   Da Nash ikke kendte meget til mekanik, fik han overtalt Walter R Chrysler, som på det tidspunkt arbejdede hos jernbanerne, til at hjælpe sig. Nash fik virkelig sat skub i foretagendet, hvorfor det ikke kan undre mange, at han i 1912 blev præsident for Durants nystiftede General Motors. I de næste tre-fire år tredobledes overskuddet i G.M. takket være Nash' enorme arbejdsindsats. Men skønt han fik stillet en særdeles pæn lønstigning i udsigt, sagde han op den I. juni 1916, han havde andre planer med sin fremtid i automobilverdenen.
   Planerne blev ført ud i livet allerede den 13. juli samme år. For den nette sum af 500.000 $ i udbetaling og et

 

stort millionbeløb, der skulle falde senere, købte han Thomas B. Jefferey firmaet i Wisconsin. Dette firma var i U.S.A. et af de ældste, bedst kendte og største firmaer i bilindustrien, det havde gjort navnet Rambler berømt, først som cykelnavn, siden som bilnavn. Og den firehjulsdrevne lastbil The Jefferey Quad var ikke nogen mindre succes på det amerikanske kontinent. Efter ihærdigt arbejde kom den første Nash bil med betegnelsen 681 i juli måned 1917. Der var samtidig skrevet kontrakt med ca. 150 Nash-forhandlere (tidl. Jefferey forhandlere) om salg af person- og lastbiler, til en samlet sum af 42.000.000 $, så hjulene måtte hurtigt igang.
   Model 681 var udstyret med en 6 - cyl. topventiler motor på 4.08 1. Den lignede til forveksling Buicks 6-cyl. motor, hvilket ikke kan overraske. Og som på den tid sagt meget moderne i sin opbygning og i sit udseende, f.eks.