Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   17

     
 

(side 16) Fra et Egeskovløb i 1969 den Light Six, som dengang ejedes af Ølholm Jørgensen.



kan nævnes, udstødningsmanifolden var anbragt forrest på motoren, således at den forreste passagers ben ikke blev for varm på hede dage.
   Akselafstanden var på 121 tommer, 127 for 7-personers modellen og prislejet lå mellem 1295 og 1985 $. Antallet af køretøjer produceret fra 1917 til 1918 fordobledes til 21.773 stk., hvoraf ca. halvdelen var lastbiler, ganske naturligt, idet hæren var storaftager p.g.a. U.S.A.'s indtræden i Første Verdenskrig.
   Men apropos lastbiler, så var det ikke Charles Nash' store interesse, og da manden bag Jefferey Quad/Nash Quad forlod fabrikken i 1919 for at begynde fabrikationen af The Winther Truck, dalede produktionen, for helt at dø ud i 1920'rne.
   I den første periode blev der ikke eksporteret mange Nash vogne, således ved man, at der blot blev udført 673 vogne i 1917-1919, derimod blev

 

Nash Light Six 1926-27, 2-dørs sedan, 6-cyl, sideventilmotor med 7 hovedlejer, ca. 3 ltr. Forvarmning på indsugningen, 4-hjuls bremser, udvendig på baghjulene, faktisk identisk med den af Nash producerede Ajax, i hvilken den sideventilede motor blev introduceret. Solgt gennem Vilh. Nellemann, Ran-

 

ders, til godsejer, løjtnant Axel Juul, Villestrup, Arden, U 1154, derefter solgt til depotindehaver N. J. Madsen, Hobro, V 6590, i 1955 købtes vognen af gårdejer Chr. G. Sjørring, Hvornum, Hobro, stadig V 6590, denne afhændede Nash'en i september 1983, til undertegnede.