Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   18

     
 

Den var i daglig brug i København, da Red. fotograferede den i 1963. Er den identisk med den 1928 cabriolet, som findes på Ålholm nu? Eller snarere en et par år ældre.


der satset meget i 1920 og antallet steg til 1135 vogne.
   Produktionstallene for Nash i 1919 var 31.108 vogne, hvilket var stort nok for Nash, der gik stærkt ind for masseproduktion, derfor planlagde han en ny model i 1920, det skulle være en 4-cyl. vogn, han tog blot to cylindre væk fra den store Nash motor og 9 tommer i længden, motorens cylindervolumen blev derved på 2.93 1. og den udviklede 35 hk. Den nye vogn blev første gang vist i New York i januar 1920 og tiltrak sig der særdeles stor opmærksomhed. Produktionen gik i gang i november 1920 på en helt ny fabrik i Milwaukee, og årsproduktionen af begge biler nåede 38.781, hvilket fik Nash ind på en Top-ti liste i U.S.A. Den delte pladsen som nr. 9 og 10 med Oakland og Maxwell.
   Årgang 1921 af den 6-cyl. fik type-

 

betegnelsen 691, den var blevet moderniseret i det ydre ved blandt andet nyt kølerparti og motorhjælm og i det indre med nyt elektrisk udstyr fra Delco, endvidere var modellen forsynet med »wonderful new springs«.
   Årsproduktionen af både model 691

 

og den 4-cyl. model 41 gik ned på 20.953 vogne, det var pænt, men det var kun lykkedes ved at sætte prisen ned med 100-200 $ på de forskellige modeller, og Nash nåede op på 8. pladsen på Top-ti listen.
   Året 1922 bød ikke på nogen større