Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   19

     
 

 

ændringer, dog fik model 41 gummiophængt motor og prisen blev sat ned i 1000 $ området, hvor konkurrencen var hård, bl.a. havde Hudson lige fremstillet en Essex i samme prisleje. Produktionstallet for 1922 steg til ca. 42.000 vogne, en 9. plads på Top-ti.

 

Nash type 440 1929, 6-cyl. topventilet 100 hk. med dobbelt tænding og karburator, udvendige baghjulsbremser. Oprindelig tilhørt hotelejer Chr. Jørgensen, Bechs Hotel, Tarm, fra 1946 tilhørt fabrikant Hans Sørensen, Tarm, samme år solgt til karrusselejer A. Rahbæk Sørensen, Tarm. Han anvendte Nash'en som privatvogn om sommeren og som trækkraft til sin store, luksuøse beboelsesvogn med veranda, alt opbygget på en Triangel 1924 undervogn. A. R. Sørensen ejede Nash'en til sin død i 1966, derefter blev den købt af en samler i Århus.

Nash type 433 1929, 6-cyl. topventilet 100 hk. med dobbelt tænding og karburator, udvendige baghjulsbremser, standard kuffert monteret. Tilhørt slagtermester Edvard Iversen, Tarm, købt gennem autoforhandler Axel Jensen, Tarm, i daglig brug til 1954, afløst af Standard Vanguard 1948, der stadig er i brug som privatvogn. Nash'en blev solgt til gårdejer Ernst Sandager, Dejbjerg, Han solgte Nash'en til installatør G. Hovnsgård, Lem, 1957, i 1958 byttede denne vognen væk for en Ford V8 1936 varevogn hos mekaniker Slot i Lem.

 

 

Nash 'en var da stadig i stand som ny. Da sidste ejer er død, kan vognen ikke spores længere. Disse store topventilede vogne havde et gennemsnitsforbrug af benzin på 3-4 km.ltr. alt efter køremåden.
Bemærk det utrolige slægtskab mellem de to Ø-numre på denne side.