|
De enormt succesrige og nye biler Durant og Star havde
overhalet Nash.
Krisen var nu overstået og samtlige bilfabrikker i U.S.A.
producerede for fuld kraft, af de 108 fabrikker var Ford den største med en
produktion i 1923 på 1.705.000 vogne, men Nash ville ikke producere mere
end små 60.000 vogne, selvom forhandlerne mente, at de kunne have solgt
100.000 vogne det år. Nash ville ikke ekspandere sig til døde, eller miste
styringen, det var der mange andre, der gjorde, blandt andre de føromtalte
Durant og Star vogne, som gik helt op på 172.000 enheder, men det fik også
følger – i 1927 var der blot 44 bilfabrikker tilbage i U.S.A. Og trods
alt tjente Nash det år 9.3 mill. $, det bedste resultat indtil nu.
I august 1923 kom så de nye modeller for 1924, de to serier
blev moderniseret i karrosserierne og de solgte godt, ca. 55.000 vogne blev
fabrikeret og solgt. I løbet af sommeren 1924 blev modellerne for det
næste år foreholdt publikum. For det første blev den 4- cyl. model 41
taget af programmet, den blev erstattet af en 6-cyl. topventilet model med
akselafstand 112 tommer, der fik navnet Special Six, den tid-
|
|
ligere model 691 blev kaldt Advanced Six, priserne lå
fra 1095 til 2290 $.
I 1925 overtog Nash den krakkede Mitchell Motors Co. fabrik i
Racine og begyndte der at bygge den billige Ajax.
Ajax-bilen blev udstyret med en 6- cyl. motor på 2.79 1. og
ret så usædvanligt var krumtappen lejret i 7 lejer, akselafstanden var 109
tommer og bilen var god for 60 miles i timen, og det blot for 865 $.
Fra fremkomsten i 1925 og et år frem solgtes Ajax'en i 25.000
eksemplarer, det var nogenlunde, men ikke godt nok for Nash, derfor blev den
som model 1926 kaldt for Nash Light Six, en ny sideventilet Nash, det var
blot et spørgsmål om at skifte kølermærket og navkapslerne. Tidligere
Ajax købere fik også tilbuddet om samme, gratis, udskiftning, for at deres
vogne ikke skulle tabe i værdi.
I 1926 blev Nash Advanced Six boret en smule mere og var nu på
4.561. Krumtappen blev ligesom for Light Six lejret i 7 hovedlejer, Special
Six var uændret til og med 1926.
Til gengæld blev Special Six udboret året efter og motoren
var nu på 3.67 1., motoren blev ophængt i 4 gummiklodser, den fik ny
kobling, ny vand-
|
|
Smeden i Lavø var med rette stolt af sin 1929 cabriolet,
da Red, fotograferede den i 1963. Formentlig type 422, 6- cyl. sideventilet,
Hayes trådhjul som ekstraudstyr og Nash-Biflex kofangere. Hvor er vognen
nu?
pumpe og ventilator. De nye lukkede karrosserier fra Seaman, som Nash
havde halvpart i, var i høj grad påvirket af fransk design. Den 4-dørs
luxusudgave af Advanced Six blev kaldt Ambassader og for Special Six'
vedkommende Cavalier. Af andre nyheder i 1927 kan nævnes, at kølersystemet
nu var termostatstyret, hovedlygterne omdesignet, noget Nash kaldte »parabeam«,
nyt udstødningssystem, samt en nytegnet kølerdæksel med vinger.
I 1928 blev Light Six erstattet af Standard Six, hvis motor
blev boret op til en ydelse på 42.5 hk. mod 40 hk. året før. Hvad de ydre
linier angår, blev kølerpartiet hævet, medens priserne samtidig blev sat
ned, prislejet fra de billigste til dyreste modeller lå fra 8651990 $.
|
|