Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   24

     
 

og Nash kæmpede med bl.a. Chrysler om 3.-4. pladsen på produktions Topti listen. Produktionstallet blev på 138.000 biler for hele 1928 og fortjenesten lå på 20 mill. $.
   I efteråret kom 8 nye modeller, nogle Cabriolet'er, nogle Victoria og en Imperial Sedan, Nash kunne nu virkelig sælge biler, også til velhavere —N.B. LaFayette — og adskillige kongehuse i den gamle verden kørte nu Nash, bl.a Dronning Alexandrine og den svenske Prins Vilhelm.

 

I foråret 1929 fejede Nash endnu en lukket model til 400 serien, en 7-personers Special Six til 1645 $ og det midt i den amerikanske aktiekrise.
   1930-modellerne blev introduceret i oktober 1929, endnu større og elegantere vogne, med endnu større motorer, Advanced Six blev nu erstattet af Nash 8, serie 490, motoren havde dobbelttænding, ni hovedlejer, topventiler og et volumen på 4.891. den udviklede

 

Professor Arne Jacobsen tegnede sit futuristiske rustvognskarrosseri for ligbrændingsforeningen i København, det blev udført af Dansk Karosseri-Fabrik på et 1930 sandsynligvis Single Six 457 Chassis. Sås i bybilledet de næste ca. 20 år eller mere.

100 hk. ved 2900 omdrejninger. Vognen var monteret med nye indvendige kabelaktiverede bremser og havde centralsmøring, termostatisk kontrolleret, lodret kølerjalousi m.v. Priserne lå på 1625-2260 $. Den tidligere Special Six blev erstattet af Nash 6, serie 480 også med dobbelttænding og cylindervolumen på 3.971. motoren ydede 74.5 hk. Priserne lå på 1295-1920 $, den tidligere Standard Six blev erstattet af Single Six, serie 450, dog stadig annonceret og solgt i Danmark som Standard Six, motoren ydede 60 hk. og var sideventiler, priserne lå på 975-1075 $. De store fra Nash slog deres navn fast ret hurtigt, sloganet i U.S.A. var: »80 Miles an Hour in 3 Blocks« og virkelig om den ikke vandt nogle løb selv i Europa blandt andet et løb i Le Mans, et Tour de France m.fl., Nash-fabrikkerne tjente i 1930 7.6 mill. $, hvor mange andre fabrikker