Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   25

     
 

Samme 1930 cabriolet som på bagsiden.





måtte kæmpe med tilsvarende store underskud. (Aktiekrisen på WallStreet).
    I efteråret 1930 kom så de nye 31-modeller, i alt 21 fordelt nu på 4 serier, og til stærkt nedsatte priser, for at tage markedsandele fra konkurrenterne, priserne lå fra 795 til 2025 $.


Den største Nash, tidligere Nash 8, serie 490 bar typebetegnelsen 8-90 og udviklede nu 115 hk. ud af 3.93 1., 890 og 8-80 var begge topventilede, udstyret med dobbelttænding og som typebetegnelsen angiver 8-cylindrede. En lidt mindre sideventiler 8-70 på 3.721. ydede 78 hk. var ny. Single Six blev erstattet af 6-60'eren og alle serier var moderniserede i de ydre linier. I 8-90'eren blev der monteret en ny gearkasse, som blev opreklameret med sloganet: »Safety Transmission with Silent Second«.

 

I juni 1931 introduceredes modellerne for 1932, den såkaldte 900 serie. Alle 4 serier fik nye V formede kølerpartier, den næststørste, 980, gik op fra 87 hk. til 94 hk. ved at benytte en Stromberg karburator.
   Men allerede 8 måneder senere, i februar 1932, kom de virkelige 32-modeller. Karrosserierne var længere, lavere og bredere, skærmene blev moderniseret til et slankere udseende, også indvendigt blev bilerne udstyret i tidens ånd. Alle modellers chassisrammer var nu af X-typen, der var desuden indført friløb, synkroniseret

 

gearskifte og 5-punkts gummiisoleret motorophæng. Motorerne i de store serier 1090 Advanced og 1080 Special, begge 8'ere, blev boret en smule, udstødnings- og karbureringsforbedringer medførte, at Advanced fik 125 hk. ud af 5.28 1. og Special fik 100 hk. ud af 4.27 1. Den sideventilede 1070 Standard 8 blev også boret og ydede nu 85 hk. ud af 4.05 1. og sluttelig ydede serie 1060 Big 6 nu 70 hk. Trods alle de nævnte forbedringer faldt salget af Nash biler i hele 1932, men krisen var