Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   26

     
 

Dronningens nye Nash.

Dronningen har, som omtalt, faaet ny Vogn. Her er den. Sidste Steamline-Model
af Nash til 4-6 Personer. Vognen er i Aftes, efter at
være kørt til, sendt pr.
Damper til Aarhus, hvor Dronningen selv vil køre den,

 også på sit højeste og alle andre mærker faldt med. Faktisk tjente Nash det år 1 mill. $ og det var der kun G.M. som kunne gøre efter, de andre bilfabrikker i U.S.A. kørte alle med underskud. Da udviklingen af 1000 serien havde været meget kostbar, mente Nash, at de samme modeller, blot med andre serienumre, 1120 Big 6, 1130 Std. 8, 1170 Spec. 8, 1180 Advanced 8 og en »ny« serie 1190 Ambassader  

8, kunne sælges også i 1933. Men den gik ikke, salget faldt til 14.973 stk., hvilket medførte, og det var første gang i Charles Nash' tid som bilproducent, et underskud på 1.2 mill. $.Situationen omkring krisen var imidlertid ved at forbedre sig, vi kender det også herhjemme fra: Kansler-gadeforliget og senere indførelsen af valutacentralen (hvilket ikke blev noget gode for de amerikanske biler i

 

Avisudklip om Dronning Alexandrines olivengrønne 1935 Højer cabriolet. Hun skiftede lige efter krigen til en almindelig Nash sedan (grøn). Vognen her har dog næppe været dampdrevet! Forneden en 1935 sedan, som tilhørte gartner Jensen, Lindely, i København.

Danmark) og fabrikanterne blev igen optimistiske. Den nye Nash model 1934, 1200 serien blev introduceret i november 1933. Med på design-holdet i Kenosha var kommet den russiske fyrste Alexis de Sakhnoffsky, som satte sit præg på udviklingen. Eksempelvis fik forskærmene nu skørter og bagskærmene skjulte nu helt hjulene, karrosserierne fik påklæbet nogle enorme bagagerumskufferter og indendørsklimaet blev forbedret med ventilation.