Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 81  -  1985     side   29

     
 

næsten identiske, motoren, akselafstanden 4 tommer og dele af karrosseriet var forskellige.
   Den samlede produktion i 1935 blev på 44.637 stk. og underskuddet på lidt over 1/2 mill. $.
   I november 1935 kom de nye modeller, d.v.s. først Ambassador 8. Den kunne fås herhjemme med en motor på 4.27 1. der ydede 102 hk. og Advanced 6 på 3.82 l. ydede 90 hk. LaFayette og Nash 400 produceredes uændret igennem 1936.

 

Det var nu også på et andet felt, at Charles Nash havde sine tanker, i januar 1936 blev han 72 år og det var på tide at finde en afløser, han havde derfor været i kontakt med sin gode ven Walter P Chrysler, der havde anbefalet en »ung« mand, tidligere medarbejder hos Chrysler ved navn Georg Mason. Mason var på det tidspunkt præsident for Kelvinator, et større foretagende indenfor køleskabsindustrien. Men Nash kunne ikke få Mason uden at Kelvinator-organisationen 

 

Ulf Saves Nash 600 1948 er medbragt af en hjemvendende dansk-amerikaner, Andrew Danielsen, Vester Skerninge, i februar 1953. Vognen er til salg.


fulgte med, så Nash måtte gå med til en sammenslutning af de to firmaer.
   Modellerne for 1937 var færdige i slutningen af 1936, de nye Nash kom i tre serier, Ambassador 8, 4.271. 115 hk., Ambassador 6, 3.85 1. og 105 hk. og sidst LaFayette 400, den sidste var en sammensmeltning af Nash 400 og LaFayette, den var bygget på en X-ramme, akselafstanden var 117 tommer, som Nash 400 og samtlige modeller kunne som de første leveres med en form for airconditioning, konstrueret af Kelvinator. Nash solgte, som resten af bilindustrien, godt, i alt 85.000 enheder, og underskud var igen blevet til overskud.
   De samme tre serier blev produceret i de næstfølgende år, de blev dog moderniseret, ikke mindst indendørs, vognene var populære hos politiet i mange stater, således kunne Ambassador 6 accelerere 0-100 km. på lidt over 20 sek. og den tophastighed lå på ca. 140 km./t.