Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side    2

     
 

Lillebæltsbroen 1935-1985

 
 

Af Poul Jørgensen

Man bor smukt i et land, hvor glimtende fjorde skærer sig dybt ind i landskabet, og masser af øer fordeler sig mellem bælt og sund. Desværre giver det også samfærdselsproblemer med et stort behov for faste forbindelser over de mest trafikerede farvande. Den, der har fulgt de senere års debat om en bro eller tunnel ved Storebælt, føler sig måske fristet til at udbryde, at dengang var man da heldigvis klogere, når talen falder på Lillebæltsbroens 50-års jubilæum i maj måned i år. Men var man nu også det? Tager man et tilbageblik, opdager man, at regnet fra det første udkast er Lillebæltsbroen lige så nær sit 100 -års jubilæum som selve automobilet. De første 50 år gik altså med mundhuggeri og forkastede projekter, helt som vi kender det i dag.

Lillebæltsbroen blev et yndet motiv for kunstnere og fotografer - selv før den var færdig. I dette tilfælde på et julekort fra 1934.

 

 I bilsammenhæng er det imidlertid ret så uinteressant, idet de tidligste udkast kun gjaldt jernbanebroer. Der var planer fremme allerede i 1883, og de første tegninger stammer fra 1886 - altså da Carl

 

 Benz endnu eksperimenterede med sin første trehjulede bil, og to år før hans kone og to sønner sneg sig af sted en årle morgenstund, mens husherren slumrede sødt på sit grønne øre, og fuldførte ver-