Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side    5

     
 

Det nye lyntog »sprænger snoren« d. 14. maj 1935.

Hertil kommer en frihøjde i de tre midterste gennemsejlinger på 33 m, hvilket giver en pillehøjde på ca. 70 m. Den totale længde er 1177,8 m, hvoraf ståloverbygningen alene udgør de 825 m. Der er medgået 100.000 m3 beton og 15.000 tons stål foruden de 6.000 tons, som er indstøbt i pillerne. Trods disse tal fremtræder konstruktionen så let og elegant i landskabet, at

Restaurant Broen var måske ikke særlig køn - men det var til gengæld udsigten derfra.

 

den ligefrem er blevet kaldt filigran, og når det så viser sig, at hele herligheden kun beløb sig til 24 mill. kr., eller 42 mill. incl. bane- og vejanlæg men uden de nødvendige ekspropriationer, er man næsten rørt til tårer.

 

Alligevel betragtede lokalbefolkningen foretagendet med en vis skepsis, mens broens officielle skaber, professor Anker Engelund, var betydeligt mere tillidsfuld og udtalte, at den kunne holde i 500 år eller mere. Om han får ret,