|
Det nye lyntog »sprænger snoren« d. 14. maj 1935.
Hertil kommer en frihøjde i de tre
midterste gennemsejlinger på 33 m, hvilket giver en pillehøjde på ca.
70 m. Den totale længde er 1177,8 m, hvoraf ståloverbygningen alene
udgør de 825 m. Der er medgået 100.000 m3 beton og 15.000 tons stål
foruden de 6.000 tons, som er indstøbt i pillerne. Trods disse tal
fremtræder konstruktionen så let og elegant i landskabet, at
Restaurant Broen var måske ikke særlig køn -
men det var til gengæld udsigten derfra.
|
|
den ligefrem er blevet kaldt
filigran, og når det så viser sig, at hele
herligheden kun beløb sig til 24 mill. kr.,
eller 42 mill. incl. bane- og vejanlæg men uden
de nødvendige ekspropriationer, er man næsten
rørt til tårer.
|
|
Alligevel betragtede lokalbefolkningen foretagendet
med en vis skepsis, mens broens officielle skaber, professor Anker
Engelund, var betydeligt mere tillidsfuld og udtalte, at den kunne
holde i 500 år eller mere. Om han får ret, |
|
|