Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side    6

     
 

står indtil videre hen i det uvisse. (En vej, som fører gennem Danmarks Tekniske Højskole i Lundtofte, bærer i dag professorens navn).

-Men kongen kom
På trods af at der blev lagt op til en festlig begivenhed af største betydning for biltrafikken, nød indvielsen af Lillebæltsbroen d. 4. maj 1933 forbavsende lidt opmærksomhed fra motororga-

 

nisationernes side. KDAK lod den store dag passere næsten ubemærket i sit medlemsblad, og FDM viste kun behersket interesse. Man sagde dog i Motor nr. 19 af 11. maj 1935, at det ville blive en skelsættende dag for landevejstrafikken, og at broen symboliserede samarbejdet mellem de mest hensigtsmæssige trafikformer.
   Derimod gav Kong Christian d. X. udtryk for sin bevågenhed ved at overvære indvielsen sammen med Prins

 

Statsradiofonien fik i begyndelsen af 1932 sin berømte »Mahognivogn«, en 4½ tons Bedford, der både kunne fungere som transmissions- og reportagevogn. Det sidste vil sige at der i vognen blev skåret voks- og senere lakplader. Vognen var i brug til efter Anden Verdenskrig, Ved Lillebæltsbroens indvielse havde radioen sit indtil da største opbud af teknik i gang. Reportagen fra den kørende bil på broen (se også det lille foto på side 5) vekslede med transmission fra Middelfart og Fredericia banegårde, Middelfart havn og brohovedet. Udsendelsen blev fra Kolding forstærkerstation overført til Købenbavn. Vognen var faktisk ikke af mahogni, men af teak.


 Georg af Grækenland og Prins Valdemar. Begivenheden var berammet til at finde sted mellem kl. 14 og 14.45 på parkeringspladsen på Fynsiden, og majestæten ankom i et af de splinternye lyntog til station Broen kl. 13.55. Da formaliteterne var overstået, tog de særlige indbudte plads i lyntoget, som kørte over broen ledsaget af andre prominente i en kortege af rutebiler fra DSB og enkelte privatvogne. Dernæst fulgte 35 biler tilhørende motorklub-