Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side    9

     
  LaSalle

Arne Pedersen er ved at være færdig med restaureringen af sin 1927 LaSalle cabriolet, og vi griber lejligheden til at stykke en beretning sammen om danske eksemplarer af dette søstermærke til Cadillac.
   Det blev lanceret i 1927, og i modsætning til andre billigudgaver af de finere mærker var LaSalle helt igennem fremstillet til samme standard som Cadillac, selv om vognen var lidt mindre og noget billigere. Motoren var fra starten en sideventiler V8 på godt 5 liter, forstørret etapevis til 5.8 liter i 1932. I 1934 afløst af en ligeledes 8-cylindret rækkemotor — for i 37 at vende tilbage til V8, bibeholdt indtil mærkets sidste årgang, 1940.


Bülows katalog over 1928-modeller indeholdt en 192 7 LaSalle med danske prøvenummerplader. Det er næppe Arne Pedersens, da hans har reservehjul i begge forskærme. Til højre mærkets »gudfar« som kølerfigur: Den franske opdagelsesrejsende i Amerika Robert Cavalier La Salle.

 

Arne Pedersens vogn er utvivlsomt uhyre sjælden. Selv i USA er der kun få eksemplarer tilbage af mærkets første årgang. Tallet 303 i seriebetegnelsen står for cylindervolumen i kubiktommer. De to blokke i V'et sidder i en ret vinkel og specifikationerne er: Boring 79.37 mm, slaglængde 125.41 mm, volumen 5.024 ccm, 75 bremsehestekræfter som giver en tophastighed af 140 km/t.
  Gearkassen med 3 frem og et tilbage er usynkroniseret, der er en 11-pladet tør kobling, almindeligt differentiale og 3/4-flydende bagaksel. Akselafstand 3.175 mm. 20" artillerihjul (trådhjul kunne fås) med 32 x 600 gummi. Halvelliptiske fjedre for og bag, 4 Watson støddæmpere.
   Bremser mekaniske med 14" tromler, forhjulsbremserne er konstrueret sådan at blokade ved hård opbremsning under svingning ikke kan forekomme på det yderste hjul.
   Styretøj af snekke og sektortype. Udveksling 17:1.
   6 v. elektrisk anlæg med 100 amp. batteri
  Første ejer er ifølge toldattesten Chr. Stall, Heimdalsgade 35 i København (det er Engelsk-Dansk Bisquitfabrik),