Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   17

     
 

Samme bagfra,


ccm med boring 76 mm, slaglængde 108 mm).
   Den amerikanske Cadillac-LaSalle Club kender ifølge Jørn Sandgård kun 4 1934 4-dørs sedaner, så meget mere mærkeligt er det, at Palle Jensen har en magen til. Om den fortæller Palle, at den har modelbetegnelsen 34159 5- pass. Sedan Fleetwood. Den har originalt monteret soltag og har haft to ejere før. Første gang indregistreret til fru C. Sørensen, Hellerupvej 66 i Hellerup (København) 18. juni 1935 under A 1652, anden gang 14. juni 1957 til smedemester J. P. Hansen, Nyrup på Fyn — under samme nummer. Afmeldt 2. januar 1965 og Palle købte den 5. april 1965. Chassisnummer 14. Sandgårds har chassisnummer 16. Motornumrene er knap så nært beslægtede, hhv. 2104869 og 2104916, det skyldes nok at vognene er dansk samlede, og at det var samme motor, som lå i Oldsmobile og dem blev der lavet flere af.
   1934 betegner overgangen fra de

 

stivryggede, lidt tilbagelænede karrosseriers tid til de mere buttedes, og LaSalle fungerede som banebryder. For de andre General Motors mærker kom ændringen først med årgang 1935, ja for Chevrolet og Buick egentlig først 1936. 1934 og '35 LaSalle var let at genkende på stor afstand på udformningen af ventilerne i siden af motor-

 

hjelmen, som et geled af kugleudsnit.
   I 1937 dukkede V8 motoren som nævnt op igen i LaSalle, nu i en version med 125 bhk. Palle Jensens anden LaSalle er af årgang 1938, en 5-personers Touring Coupe, model 385011, med motor og chassisnummer 2274987. Vognen skal være tysker-efterladenskab, ifølge den ikke doku-