Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   18

     
 

menterede overlevering stammende fra den amerikanske ambassade i Paris og efter krigen overtaget af søværnet som stabsvogn. I hvert fald blev den købt på auktion på Holmen i København af en bilhandler fra Odense i 1950 og solgt påny 5. august 1950 til direktør B. Niegel, Albani Bryggerierne, for 22.000 kr. Den blev handlet igen 17. decem-

 

ber 1954, ny ejer handelsmand Erik Madsen, Ebberup, som solgte videre til mekaniker Carlsen, Åsum, 29. januar 1955. Han havde den til 14. august 1956 og solgte til forpagter Karl Jørgensen, Årslev, som igen sidst i december 1960 solgte den til Ford-forhandler Fehr & Co. i Ringe, hvor Palle Jensen købte den 30. januar 1961.

 

Indregistreret igen 17. april 1961.
   Dermed har vi gennemgået hvad der er af LaSalle i DVK's vognliste, når man ser bort fra en svensk-ejet.
   Men der er flere. Med Palle Jensen og andre som kilder kan oplyses om en 1929 sedan på Ålholm, en 1930 7-personers Sedan eller Imperial Sedan Series 340 hos Erik Andersen, Søhus – dog minus motor og gearkasse – en åben vogn fra sidst i 1930'rne i Nordjylland, hos Niels Larsen endnu en 1934 sedan Series 350. Og en til er eksporteret til Holland. I Fåborg en 1940 sedan, dog muligvis hugget op. I Ringe gik indtil slutningen af 1940'rne en 1927/28 7-personers, ombygget til rustvogn.
   Produktionen af LaSalle udgjorde fra 1927 til 1940 godt 200.000 vogne, idet dog tallet fra 1933 mangler i sammentællingen. Der er store udsving, med 3.381 vogne i 1934 og 32.005 i 1937 som yderpunkterne.
   Hvor mange der er indført, henholdsvis samlet i Danmark lader sig ikke konstatere, men vi kan fortælle, at



Jørn Sandgård henter vognen hos Knud Thomsen (kølergitret afmonteret),