Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   22

     
  Århus  brandvæsen og et salatfad
 
 
 

Af Th. Ry Andersen

Endnu i 1908 rådede brandvæsenet kun over 2 hk i form af to heste, men står der i brandvæsenets beretning, »det var gode heste, sidste år havde de ikke én syg time«.
   Gentofte kommune havde allerede i 1907 anskaffet sig en Anglo-Dane motorsprøjte bygget af H. C. Frederiksen på Roskildevej, og Københavns Brandvæsen købte den første vogn i 1908, en 4-pers. 10 hk Peugeot-Huber.
   Samme år begyndte man i Århus at tænke i lignende baner. En kommission rejste til Tyskland, hvor man beså el-, damp og benzindrevne slukningskøretøjer i en række byer. Rejsen resulterede i bestilling af et elektro-automobil med


I brandvæsenets arkiver står den noteret som Braun men der står også at chasiset er leveret af J, Lobner,

 

drejestige og kulsyresprøjte hos firmaet Justus Christian Braun i Nürnberg til et beløb af 28.000 kr. Braun vognen ankom i marts 1909, den havde en 8 hk el-motor i hvert forhjul, vejede 6 tons, og de 80 celler i batteriet, som lå under

 

»motorhjelmen«, havde en aktionsradius på 35 km, og de kunne flytte køretøjet med en fart af 28 km i timen. Der var 4 hastigheder og 3 bremser, hvoraf en elektrisk — og naturligvis fast gummi på hjulene.