|
Af Th. Ry Andersen
Endnu i 1908 rådede brandvæsenet kun over 2 hk i form
af to heste, men står der i brandvæsenets beretning, »det var
gode heste, sidste år havde de ikke én syg time«.
Gentofte kommune havde allerede i 1907 anskaffet sig en
Anglo-Dane motorsprøjte bygget af H. C. Frederiksen på Roskildevej, og
Københavns Brandvæsen købte den første vogn i 1908, en 4-pers. 10 hk
Peugeot-Huber.
Samme år begyndte man i Århus at tænke i lignende baner.
En kommission rejste til Tyskland, hvor man beså el-, damp og
benzindrevne slukningskøretøjer i en række byer. Rejsen resulterede i
bestilling af et elektro-automobil med
I brandvæsenets arkiver står den noteret som Braun men der står også
at chasiset er leveret af J, Lobner, |
|
drejestige og kulsyresprøjte hos firmaet Justus
Christian Braun i Nürnberg til et beløb af 28.000 kr. Braun vognen
ankom i marts 1909, den havde en 8 hk el-motor i hvert forhjul,
vejede 6 tons, og de 80 celler i batteriet, som lå under |
|
»motorhjelmen«, havde en aktionsradius på 35
km, og de kunne flytte køretøjet med en fart af 28 km i timen. Der
var 4 hastigheder og 3 bremser, hvoraf en elektrisk — og
naturligvis fast gummi på hjulene. |

|
|