Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   24

     
 

samlede brandkommission, i alt 12 mand. Turen gik over Silkeborg og Randers, i alt 139 km, og benzinforbruget viste sig at være 0,47 kg pr. km. På lige vej måltes en hastighed på 50 km/t.
   Allerede i marts 1916 bestilte Århus kommune hos Thomas B. Thrige i Odense en mandskabsvogn, som blev afleveret i juli 1917, hvorefter den sidste hest blev pensioneret. »Fynboen«, som den kaldtes, gav plads til 8 mand plus diverse stiger og redskaber.
   Motoren var en 40 hk benzinmotor på 90 x 150 med styrede ventiler for indsugning og udblæsning, et system som de fleste bilmærker forlod omkring 1905-07. Den fornøjelige tepotte på den Bussing-agtige køler var af blankpudset messing.
   Prøveturen over Skanderborg-Horsens-Odder, i alt 90 km, forløb tilfredsstillende, og på lige vej opnåede man 50 km/t. Prisen var 11.850 kr., og vognens vægt med mandskab var 31/2 ton. En senere påmontering af en slangeanordning på hjul bevirkede en forskydning af vognens tyngdepunkt – det mærkedes bl.a. i sving og i opkørsel over fortove, hvor


Magirus 1922.

 

forhjulene var tilbøjelige til at lette, fortæller Jørgen Petersen, brandchef i Århus. Vognen var i brandvæsenets tjeneste i mange år, hvorefter den blev ophugget.
   Næste indkøb var en Magirus sprøjte, leveret i feb. 1922, igen af grosserer Th. A . Knap. Magirus vognen fra Württemberg havde en 4-cyl. motor på 135 x 180, støbt i to blokke. Motoren udviklede 70 hk ved 1000 omdrejninger pr. min. Tophastigheden var 45 km, og

 

der var 4 gear frem og bak. Chassiset vejede 31/2 ton. Stigen rakte 26 m i højden og prisen var dengang 28.500 kr.
   Den var i modsætning til andre ikke blevet ombygget i tidens løb, og i mange år henstod den i brandvæsenets garager, hvor den blev plejet og pudset, selv om den var pensioneret.
   De sidste tyve år har den imidlertid tilbragt indemuret i en garage på landet, desværre under et utæt bliktag, oplyser brandchef Jørgen Petersen. Den er nu på