|
samlede brandkommission, i alt 12 mand. Turen gik over
Silkeborg og Randers, i alt 139 km, og benzinforbruget viste sig at være
0,47 kg pr. km. På lige vej måltes en hastighed på 50 km/t.
Allerede i marts 1916 bestilte Århus kommune hos Thomas B.
Thrige i Odense en mandskabsvogn, som blev afleveret i juli 1917,
hvorefter den sidste hest blev pensioneret. »Fynboen«, som den kaldtes,
gav plads til 8 mand plus diverse stiger og redskaber.
Motoren var en 40 hk benzinmotor på 90 x 150 med styrede
ventiler for indsugning og udblæsning, et system som de fleste bilmærker
forlod omkring 1905-07. Den fornøjelige tepotte på den Bussing-agtige
køler var af blankpudset messing.
Prøveturen over Skanderborg-Horsens-Odder, i alt 90 km,
forløb tilfredsstillende, og på lige vej opnåede man 50 km/t. Prisen
var 11.850 kr., og vognens vægt med mandskab var 31/2 ton. En
senere påmontering af en slangeanordning på hjul bevirkede en
forskydning af vognens tyngdepunkt – det mærkedes bl.a. i sving og i
opkørsel over fortove, hvor
Magirus 1922. |
|
forhjulene var tilbøjelige til at
lette, fortæller Jørgen Petersen, brandchef i Århus. Vognen var i
brandvæsenets tjeneste i mange år, hvorefter den blev ophugget.
Næste indkøb var en Magirus sprøjte, leveret i feb.
1922, igen af grosserer Th. A . Knap. Magirus vognen fra Württemberg havde en 4-cyl. motor på 135 x 180, støbt i to
blokke. Motoren udviklede 70 hk ved 1000 omdrejninger pr. min.
Tophastigheden var 45 km, og |
|
der var 4 gear frem og bak. Chassiset vejede 31/2
ton. Stigen rakte 26 m i højden og prisen var dengang 28.500 kr.
Den var i modsætning til andre ikke blevet ombygget i
tidens løb, og i mange år henstod den i brandvæsenets garager,
hvor den blev plejet og pudset, selv om den var pensioneret.
De sidste tyve år har den imidlertid tilbragt
indemuret i en garage på landet, desværre under et utæt bliktag,
oplyser brandchef Jørgen Petersen. Den er nu på |
|
|