|
en blokvogn transporteret til Århus
Brandværnsmuseum, hvor et stort restaureringsarbejde forestår.
Brandvæsenet erhvervede i juli 1925 endnu en
Magirus med redningsstige. Den 4-cyl. motor havde samme størrelse
som 1922 vognen, og den udviklede 70 hk ved 1100 omdrejninger. Der
var ligeledes 4 gear frem, og tophastigheden opgives til 45 km/t med
en bemanding på 10 mand. Stigen rakte 20 m og prisen var i alt
50.000 kr.
|
|
Magiru'en måtte senere efter ønske fra Århus Politi overgå fra
faste ringe til luftgummirings, og da de oprindelige hjul ikke kunne
laves om, blev sprøjten forsynet med de nuværende pladehjul.
Vognen tilbringer sit otium i Århus
Brandværnsmuseum, som nu tæller over 100 slukningskøretøjer fra
hele landet.
Så er vi nået til brandvæsenets Stoewer.
I april 1922 leverede Emil Andersen,
|

|
|
daværende repræsentant for Stoewer, en officers- og
redskabsvogn, som kunne påmonteres en udvendig slangerulle på 120 m
foruden en indvendig på 500 m. Stoewer' en var en 6-cyl. type D6 på
19/55 PS og på 90 x 130 mm. Den havde selvstarter, to karburatorer og en
tophastighed på 100 km/t. Prisen var 14.200 kr.
En juli formiddag 1926 var brandchef Bruhn og
byrådsmedlem Marthin Petersen på vej hjem til Århus i
Stoewer'en efter et besøg i Ebeltoft. Lige før Løgten, hvor en sidevej
fører ned til Vosnæsgård, så en mand som arbejdede i marken at vognen,
som efter hans skøn kørte med en fart af 50-60 km/t, langsomt trak over
i højre side af vejen, hvorpå højre forhjul ramte et træ, og vognen
styrtede ud over en 3 m høj skrænt. Den røde Stoewer endte i en
kornmark med hjulene i vejret. De to mænd lå under vognen og den
tilkaldte læge kunne kun konstatere, at døden var indtrådt.
En undersøgelse på stedet viste, at der -ikke var
gjort forsøg på at bremse. Ulyk-
(fortsættes side 29)
Århus brandvæsens Stoewer D6 1922 med
brandinspektør j M. Bruhn ved rattet.
|
|