Bilhistorisk Tidsskrift NR. 82 - 1985 side 26 |
Bilhistoriske Erindringer |
|
Mit bekendtskab med en flot Citroën 11 cabriolet
daterer sig til 1946. Under krigen var jeg ansat ved politiet i Hillerød
og kom til at kende en arbejdsløs maskinarbejder med et meget imponerende
navn, der klang både russisk-fransk-tysk og adeligt. |
ved at komme ovenpå, og så skulle der findes på
noget andet — og idéer manglede ikke — så da bilerne igen kom frem
fra lader og garager, begyndte han at handle med biler. Han bemærkede, at
næsten alle navkapsler på bilerne var rustet op, og på en eller anden
mystisk måde fik han fat i en mængde aluminiumsplader, og så begyndte
fabrikationen af navkapsler. |
ket. Forretningen gik strygende og han havde vel 10-12
mand beskæftiget og tjente styrtende med penge. Bilhandelen gik også
stærkt, alt kunne sælges, men desværre havde vi jo i årene 1945-46-47
den ordning, at alle biler var forsynet med maksimalpris — det vil sige,
at der var udfærdiget et katalog, hvor årgang og mærke var angivet
sammen med maksimalprisen. Ved ejerskifte og handel skulle der udfærdiges
en anmeldelse til toldvæsenet, hvoraf prisen fremgik — og det var den
fastsatte — og så skulle der svares et mindre beløb i
omsætningsafgift, hvilket blev berigtiget med et stempelmærke, som blev
klæbet på toldattesten. |