Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   27

     
 

det, blev praksis efterhånden, at en vogn vurderet til 3000 kroner blev solgt med 3.000 over bordet og 6-7.000 under bordet. Og da overtrædelse af bestemmelserne betød konfiskation af hele beløbet under bordet plus en tilsvarende bøde, og da det var sælger som hæftede, ja så skete det jo, at når nogle følte sig rigtigt snydt, gik de til politiet. Så rullede bolden. Da det faktisk kun var i kædereaktionens

 

start, de helt store penge var tjent, var der ingen, der ville kendes ved skidtmads — og da vor ven oftest havde fundet vognen hos en sælger, der troede på systemet og havde solgt til den rigtige pris, så var han den, der først havde haft den store fortjeneste, men oftest til slut fik de største øretæver.
   Jeg var imidlertid avanceret fra at opkræve børnepenge til det såkaldte krisepoliti, under hvis sagsområde sort

 

bilhandel sorterede, og så fik jeg en overgang ret stærk kontakt med manden.
  Det må siges til hans ros, at han nok lavede numre, men når løbet var kørt, var det bare ærgerligt. Han betalte uden at kny, og vi var lige gode venner bagefter. Og når han havde fået en ny vogn, eller rettere en anden vogn, skulle jeg altid prøvekøre den for ham.
   Det var på det tidspunkt, hvor han var holdt op med erhvervsmæssig handel med biler og alene skiftede vogn, fordi han ikke kunne få dem dyre og flotte nok. For navkapslerne gav stadig pote til villa, motorbåd mv., og da var det altså, han i en periode havde en Citroën 11 cabriolet.
   Vognen var hvid og forsynet med tropehjelm (motorhjelm med klapper i stedet for gæller).
   Om det skulle have været en »15- Six« er jeg ikke klar over, men jeg kan erindre, at den havde en fantastisk acceleration og kunne køre meget stærkt sammenlignet med vore tjenestevogne, som dengang bestod i Chevrolet 1939 og en Mercedes-Bent 170. Sidstnævnte var en overgemt 1939-model, der først blev registreret i 1945.