|
Jeg havde Citroënen en hel dag engang, idet vi om
formiddagen kørte til reception i Landsjagtforeningen i Hørsholm i min
daværende egenskab af kredsformand for Frederiksborg amt. Fra receptionen
og til festmiddagen om aftenen benyttede vi tiden til at køre en tur til
København, og i det gode vejr var det en oplevelse at køre ad
Strandvejen i et så flot køretøj ! Knap så godt gik det, da vi ud på
natten skulle tilbage til Hillerød, for vognen var forsynet med
adskillige frontlygter og et panel med mange kontakter, men ingen
indvendig belysning. Så i hvert fald fik jeg tændt noget lys, der
virkede meget blændende. Påstod færdselspolitiet, som vi mødte i Grib
Skov. Vi blev standset, og der må jo ikke have været varmeapparat i
vognen, for vi havde et tæppe over knæene, hvilke i forbindelse med den
høje lugekarm, som man ikke var vant til, bevirkede, at da jeg elegant
forsøgte at stige ud faldt jeg ud af vognen!
Nå, spiritus var der heldigvis ikke tale om, og det med
lygterne kunne færdselspolitiet heller ikke finde ud af. Og som gode
kolleger blev sagen klaret.
PS: Det med lyskontakter har jeg
|
|
forresten en anden gang været særdeles uvenner
med. Det var, da jeg var kommet til Maribo som leder af
motorkontoret og i særdeles trængende situationer skulle hjælpe
ordenspolitiet. Og som tjenestevogn havde vi en gammel Dodge,
hvilket køretøj jeg ud på aftenen skulle køre hjem fra Bangs
Have — men det var mig aldeles umuligt at få tændt lyset. Jeg
telefonerede hjem |
|
til politistationen for at få at vide, hvordan
pokker man tændte lyset, men desværre var alt mandskab ude i
marken, og der var kun en ældre reservebetjent, som ikke anede et
klap om biler. Så jeg måtte lade vognen stå og gå hjem.
Fidusen var, at langs underkanten af instrumentbordet
var anbragt nogle små skuffer, der kunne trækkes ud, |
|
|