Bilhistorisk Tidsskrift NR. 82 - 1985 side 29 |
men de var lavet så snedige, at man ikke kunne se dem
ved lyset fra en tændstik. |
Brandbiler (fortsat fra side 25) ken skete ved 10-tiden om formiddagen, og grunden til
uheldet blev aldrig opklaret. Vejen var og er ganske lige på
strækningen, så ulykken er desto mere uforklarlig. Disse gamle Stoewere
var bomstærke, de deltog bl.a. i Fanø løbene; jeg gætter på, at de
har været tunge i styringen, og når de først er kommet i fart, har de
sikkert gået som en kanonkugle. Siden Sidst Vi vil gerne notere, at et DVK-' medlem blev ny direktør for Danmarks Tekniske Museum efter K. 0. B. Jørgensen, nemlig Jens Breinegård. Han har straks markeret sin interesse for biler ved i et par små særudstillinger ikke mindst at lægge vægt på motorkøretøjer, og museet har med midler fra en privat fond erhvervet hvad der formodes at være en af de ældste DKW biler. Spies fonden har skænket museet formandens Mercedes-Benz 600 Pullman limousine. Og a propos er det ikke helt |
stand igen. Den var i aktiv tjeneste indtil den i
1950'rne blev solgt til en mand på Næstvedkanten, hvor den antagelig er
bygget om til grisevogn for sluttelig at blive ophugget.
utænkeligt at den samme Spies fik sin første biltur i sin principal købmand
Johannesens Plymouth 1932 i Helsingør, da Spies var cykelbud hos ham. Vognen eksisterer endnu og er netop
færdigrestaureret i Jytte og Nils Kjærgårds samling. Som desuden er forøget
med en Chevrolet 1937, der indtil for ikke længe siden har været i brug i
Hillerød. Familien Kjærgård har til gengæld afhændet en Citroën B12
touring til Hans Erik Jensen i Neksø og har ikke blot skaffet grydelågshjul til den fra Depanoto i Frankrig, men også |