Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 82  -  1985     side   29

     
 

men de var lavet så snedige, at man ikke kunne se dem ved lyset fra en tændstik.
   Ja, der kunne skrives mange oplevelser fra årene 1947-54, da jeg sammen med justitsministeriets motorsagkyndige, ingeniør Andersen fra Nakskov, kaldet »Den Sorte«, hver uge kørte på §13 syn i politikredsen, og som reglen havde 5 til 15 sæt nummerplader med hjem. Det var i de år, man lærte hvilke svagheder, hvert mærke især havde, og det var jo noget nedslidt ragelse, der kørte. Men nye var vanskelige og dyre at få. Det var dengang, man som yderst trængende værdig kunne få tildelt en ny vogn til normal pris mod at aflevere den gamle til auktion, eller også købe en dollarvogn til dobbelt pris.

Hvad der senere er blevet af den i 1945 særdeles velholdte 11 eller 15 cabriolet ved jeg ikke, men forretningen med navkapsler gik stadig godt og gav penge, og vor driftige ven købte sig så en flyvemaskine, fik certifikat og styrtede ned og slog sig ihjel. Alt sammen på det tidspunkt, da jeg flyttede til Rødbyhavn, så jeg af den grund tabte Citroënen- af syne.

  Brandbiler
(fortsat fra side 25)

ken skete ved 10-tiden om formiddagen, og grunden til uheldet blev aldrig opklaret. Vejen var og er ganske lige på strækningen, så ulykken er desto mere uforklarlig. Disse gamle Stoewere var bomstærke, de deltog bl.a. i Fanø løbene; jeg gætter på, at de har været tunge i styringen, og når de først er kommet i fart, har de sikkert gået som en kanonkugle.
  Brandvæsenets Stoewer blev sat i


Siden Sidst

Vi vil gerne notere, at et DVK-' medlem blev ny direktør for Danmarks Tekniske Museum efter K. 0. B. Jørgensen, nemlig Jens Breinegård. Han har straks markeret sin interesse for biler ved i et par små særudstillinger ikke mindst at lægge vægt på motorkøretøjer, og museet har med midler fra en privat fond erhvervet hvad der formodes at være en af de ældste DKW biler. Spies fonden har skænket museet formandens Mercedes-Benz 600 Pullman limousine. Og a propos er det ikke helt

 

stand igen. Den var i aktiv tjeneste indtil den i 1950'rne blev solgt til en mand på Næstvedkanten, hvor den antagelig er bygget om til grisevogn for sluttelig at blive ophugget.
   Endnu en Stoewer har gjort sig bemærket her i byen. Århus Politi købte i 1923 en 19 hk, formodentlig samme type som brandvæsenets. Den var mørkegrøn og blev kaldt »Salatfadet«. Også den vogn kom på afveje, idet den engang sidst i tyverne vendte hjem i noget medtaget stand. Jeg har aldrig kunnet få at vide, hvad den har været udsat for.


 

utænkeligt at den samme Spies fik sin første biltur i sin principal købmand Johannesens Plymouth 1932 i Helsingør, da Spies var cykelbud hos ham. Vognen eksisterer endnu og er netop færdigrestaureret i Jytte og Nils Kjærgårds samling. Som desuden er forøget med en Chevrolet 1937, der indtil for ikke længe siden har været i brug i Hillerød. Familien Kjærgård har til gengæld afhændet en Citroën B12 touring til Hans Erik Jensen i Neksø og har ikke blot skaffet grydelågshjul til den fra Depanoto i Frankrig, men også
(fortsættes side 31)