Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side    8

     
 

  Phantom I 1928

 

Sjældent kan man sige, at en RollsRoyce er køn. Men det er Hindsgaul Madsens Phantom I 1928, som efter tre års restaurering af den klasse, kun meget få er i stand til at give en vogn, har været præsenteret i sommer. Den deltog i RR-folkets årlige tur, som denne gang gik til Sjælland, og i Herregårds-turen.
   Linjerne i den store bils Barker aluminiums limousine-karrosseri er usædvanlig lette og elegante. 6-7-personers med barskab.
   Da den foregående opgave, en »Twenty« Hooper limousine, var fra hånden, fandt Hindsgaul Phantom'en i Sydengland i 1982. Medtaget men komplet. Udgået som chassis fra fabrikken i november 1928, karrossering begyndt hos Barker i december, leveret til en hotelejer i Montreux i Schweiz. Derfor er instrumenterne kalibreret i kilometer og liter. Solgt tilbage til England i 1938 — Hindsgaul har været i forbindelse med den daværende ejer. Ikke kørt siden 1949-50.
   Alt har været skilt ad. Noget træværk er fornyet. Motoren boret og ori-

 

ginale stempler i overstørrelse isat. Til fornyelse af tagrender i træ måtte særlig fræsekniv fremstilles og renderne blev dampbøjet. Forruderammen er af støbt aluminium, omgivet af trælister.
   Phantom I afløste i 1926 den navnkundige Silver Ghost, men undervognen er i store træk identisk, bortset fra forhjulsbremser. Og motoren er blevet topventiler, men stadig med de 6 cylindre i to blokke og dobbelttænding.
   Det er ikke den første Phantom I på Fyn. Thomas B. Thrige fik i 1926 en limousine (med aftageligt tag over chaufføren). Da Thrige var død i 1938 lod hans enke både denne vogn og en Twenty modernisere, sidstnævnte (Bjarne Jørgensens) på De Forenede Automobilfabrikker i Odense, Phantom'en på Dansk Karosseri-Fabrik i København. Den blev ganske rædselsfuld. Fotos: Peter Bering.