Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side    3

     
 

ger et stort arbejde, hhv. mange penge, i at tilstræbe originalitet. Den nævnte vogn er stort set bygget i 1984, og uanset at der er medgået mange gamle dele er ingen af dem af det påståede fabrikat og næppe nogen af den påståede årgang. Så skal køretøjet efter FIVA's regler klassificeres som årgang 1984. Og det betyder fx. at der ved syn ikke gives dispensation for nogen som helst nutidige sikkerhedsregler.
   Men for mig er det etiske og man kan måske sige sportslige stadig hovedsagen, og jeg vil indtrængende opfordre bestyrelsen til at fastlægge en politik og eventuelt nedsætte et etisk udvalg. Stod det til mig, blev linjen ganske skarp. Fx. mener jeg, det bør diskvalificere, at man forsøger at gøre en vogn mere gammeldags ved at trække maling eller fornikling af messingdele.
   Men FIVA -reglerne er udmærkede, og der er ingen grund til ikke at efterleve dem ganske bogstaveligt herhjemme.
   Hvad gør man i andre skandinaviske lande? Der forkommen det mig at tilbøjligheden til småplat ikke er så udtalt som herhjemme - eller bliver der simpelthen holdt bedre justits?
                                      Ole Emil Riisager

Siden sidst

Som tidligere meddelt i BhT har Danmarks Tekniske Museum købt en af de ældste bevarede DKW biler - måske den ældste. Museet søger nu hjælp til at finde fotografier af og materiale om denne baghjulstrukne type for at gengive den det orginale udseende. På det seneste har DTM også erhvervet en brandbil fra Hørsholm.
  Museets årsberetning for 1984 oplyser om det forgangne års gaver, og inden for vort interesseområde må det mest interessante vist siges at være en 2 - cylindret Anglo Dane motorcykel-motor, med gearkasse. Børge Kå har som bekendt en komplet cykel. Andre donationer i 1984: En Lambretta 1969 scooter, en samling bøger, brochurer og andre skrifter om biler, motorcykler og veje, en glaskuppel til en BP benzinstander, diverse biltilbehør, et sæt nummerplader, A 11.
   Envidere en Opel Record 1956 og fra Volvo en 144 1967 og en 760 GLE Turbo Diesel 1983. --- Afdøde Nestorf Sørensens Opel 1.8 såkaldt Moonlight Roadster er nu solgt til Opel fabrikkerne. --- På Båstad Classic

Car Show vandt Svend Carstensen førstepris i førkrigsklassen med sin M.G. SA saloon.
--- En hvid elefant, den dansk ombyggede Berliet 1923/Ford V8 (se BhT 57) er nu endt på et af de svenske bilmuseer, Ivars Bilmusæum i Hoting. ---Fa. Bohnstedt-Petersens samling af gamle motorkøretøjer er på regnskabet for 1984 bogført til 4.4 millioner kroner. Det forlyder at Bohnstedt-Petersen og Lego har planer om at gå sammen om et bilmuseum i tilknytning til Legoland. --- Nu kommer vi til
sensationerne: Viklit Gråe Jørgensen har været i USA og hentet to Messing Forder, en 1912 touring til Knudåge Carlsen. Den har kørt 7.000 miles siden ny (!!!), deraf de 2.500 miles ved veteranbilløb de sidste 15 år, er til det yderste orginal. Vognen er af så gammel type, at den ikke har haft fordøre originalt, men løst medfølger som ekstraudstyr fordøre. Den anden er en 1916 touring, urestaureret, men også helt original, og har de sidste 30 år været på amerikanske veteranbilnummerplader. --- Kjeld C. Jessen var sidst på sommeren på tur i Norge i nyerhvervet Bugatti, købt af boet efter den
                              (fortsættes side 31)