Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   14

     
  Forhandlingen af Hupmobile
 
 
 

Vi har ikke gjort den store forskerindsats hvad angår forhandlingen af Hupmobile, men hæftet os ved at inden for året 1911 kan man i januar i en annonce i MOTOR læse at Hupmobile sammen med Studebaker/Flanders og Benz var en specialitet hos Kjøbenhavns Automobillager A/S (dvs. K.W. Christensen), Christian IX's Gade 3 og 5 i København. Benz'erne løber op i 25.000 kr., en 20 hk 2-pers. Hupp kan fås for 4.000. Og i august samme år er det H.C. Christiansen, Strand-




Politidyrlæge Christensen, Århus, havde X 181, Hupmobile »20« 191112, som er ganske magen til Georg Christiansens. På næste side en model »32« på K-nummer. Formentlig årgang 1912. Allerede i 1913 kunne den mod en mindre merpris fås med elektrisk lys og starter. Modellen er let genkendelig med de højtsiddende forlygter, den skrå linje i motorhjelmen, den meget lave vognside og, som så mange årgange Hupmobile, den høje studs på køleren.

 
 boulevarden 2, som annoncerer med den 20 hk Hupmobile, der »er en nøjagtig kopi i mindre målestok af de kostbareste vogne, fin og yndefuld i tegningen, af fuldendt konstruktion og af første klasses materiale«. »På baggrund af den ringe vægt løber den 11-111/2 km  

pr. liter benzin, og de fleste ejere kører 16.000 km (det er tydeligt oversat fra det amerikanske forlægs runde tal 10.000 miles) på det første sæt ringe.
   Der tilbydes en topersoners og en firepersoners til hhv. 750 og 900 dollars f.o.b Detroit, en coupé til 1100 og