Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   20

     
 

flyver, og bil- og flyimportør Cai Caspersen at fodre pressen med meddelelser om, at han har re-lanceret det i sin tid ansete mærke Hupmobile, som siden er helt forsvundet fra det danske marked. Han lader på grund af valutarestriktionerne en sending af disse dristigt »streamlinede« 1936-modeller, der med deres 4 liters motorer kan køre 125 kmt, samle i Drejøgade, på den måde at Viggo Jensens værksted står for undervognene, og Dansk Karosseri-Fabrik for resten. Hups europæiske chef John Mauro udtaler sin dybeste respekt ved forevisningen af det første eksemplar. »I løbet af måneden vil der blive samlet 8 vogne«.
   Med sine kontakter i kongehuset får Caspersen Prins Axel til at posere ved en Hupmobile i salgslokalerne på Toldbodvej og en blå vogn afsættes til Kronprinsesse Ingrid, som tilfældigt fotograferes under indstigning i den efter shopping hos Illum i april-maj 1936.
   Prisen for dette næsten danske produkt er ca. 10.000 kr.
   Bent Mackeprang fortæller, at han som dreng i 1936 var med, da Caspersen personlig demonstrerede en Hupmobile for nogle bekendte ved at lade

 

den cirkle med stor hastighed i Hellerupvejs udmunding i Bernstorffsvej. Imponerende. Men noget salg blev der ikke af det.
   Deres ærbødige så sidst en af de strømlinjede Hupmobiler under DVK's Bromølleløb i midten af 1960'rne. Der lå en ved en bondegård. Da vi kørte hjem fra løbet havde den ikke mere hjulkapsler.
   Et andet eksemplar (eller måske det

 

Fabrikkens repræsentant og Cai Caspersen (tb) i Drejøgade i 1935 med en af de dansk samlede vogne.

samme) skiftede ejer nogle gange på Fyn og i Jylland omkring 1970 for derefter vist nok at forsvinde til Holland. Det hed sig naturligvis, at det var Ingrids vogn. Umuligt er det jo heller ikke.
                                                          or