Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   27

     
 

Th. Hansen var meget stolt af sin alsidige produktion og også af den maskinpark, hans medarbejdere anvendte. Han opremsede samtlige maskiner, med antal af hver, i nogle af sine reklamer. 8 stk. smedeesser, 2 krafthamre, 4 presser — 30-200 tons, osv osv, og hvis værktøj ikke fandtes til den enkelte opgave, lavede han det. Til venstre pladesmedjen, til højre kuffert på en Buick.



længst borte, men anden og tredie generation har ført virksomheden videre, i dag med det samme hovedvirke, som man lagde ud med i 1922: Fabrikation og montering af vognfjedre.
   I 1925 fik Hansen patent på en variation af den tværliggende forfjeder på Ford T. Han udførte også vognforlængelser, vist nok efter et patent tilhørende vognfabrikant Nikolai Fogt, Horsens (attn. P. E. Hansen), og hurtigt udvidedes virkefeltet med kofangere, som dengang sjældent var standard på biler, sidenhen stålkufferter, løse eller fastbyggede og tilpassede de forskellige karrosseriformer, pynte- eller sten-

 

dagsgitre, pyntelister, ja alskens »customizing«. Og fx. motorcykelsidevogne.
   I krigsårene var der jo ikke så megen brug for den slags, så mange andre produkter blev taget op: Gasgeneratorer, 4.000 stk., hvoraf mange som halvfabrikata til andre, håndvogne og for at nævne noget af det mere kuriøse: specialbyggede ovne til en leverpostejfabrik på Henrik Steffensvej.
   Th. Hansen var meget optaget af at gøre reklame for sine varer, der er bevaret talrige eksempler på hans egne

 

udkast til tryksager hvor han selv forfattede teksten og tegnede illustrationer. Forøvrigt findes også de gamle håndskrevne prislister over fjedersæt, såvel hele som kun hovedlagene, til alle mulige bilmodeller.
   Da den første biludstilling åbnedes i Forum i 1926 var Th. Hansen på pletten, og det fortsatte på udstillingerne i de følgende år.
   Th. Hansen forsøgte i 1930'rne at få en eksport i gang af sine produkter til Jylland. Han engagerede en mand i Ålborg og havde kontakt til et firma i