Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   31

     
 

det har vist sig at netop denne varm~ smedning er bedre end koldpresning.
   ... I fjedersmedjen foregår den vigtigste proces efter hærdningen, idet hvert eneste fjederlag tilretter og kontrolleres således at det har netop den bæreevne som det bør have. Det er en del af det gamle håndarbejde, som gennem tiderne har vist sig at være langt det bedste. ... Samlingen af fjedrene foregår dels ved maskinkraft, men i stor udstrækning anvendes personligt håndarbejde «. ...
   Til sidst skal nævnes, at Th. Hansen var en passioneret jæger. Han var med på Kongelig Dansk Automobil Klubs bilende jagt- og turistfærd til Tjekkoslovakiet i 1937 – og denne interesse forklarer at han i en annoncetekst anbefaler sine bilkufferter først og fremmest til jagtudflugter.
                                                       or

FOR- OG BAGSIDEN:
Det er samme Hupmobile 1931, K 785, på forsiden i sin originale skikkelse og på bagsiden efter den karakteristiske modernisering hos Dansk Vognfjeder Fabrik, formentlig en gang i 193537. Læg mærke til de. tre lodrette buk-

 

ninger i karrosseriet på vognens bagende, de ses tydeligst på forsidebilledet. Man må ellers sige at mellem de tidligste modeller og årgang 1932 er der ingen særligt karakteristiske træk ved Hubmobiles karrosserier. Dog er de som regel let genkendelige på gamle fotografier, fordi der er et tydeligt H i . hjulkapslerne. Årgangene 32 til 34 har et ret særpræget kølergitter, Vi har desværre ingen danske fotografier af disse årgange. Så følger »Aerodynamit« modellerne, som ændres gradvis op til og med 1938, og endelig i 1939 og 40 modellen som blev lavet i presserne fra Cord.

Siden Sidst
                              (fortsat fra side 3)
bekendte hollandske bugattist Guillaume Prick. Erik Koux besøgte Prick to dage før han døde, Prick havde det meget dårligt, men slæbte sig ud i garagen, startede sin yndlings-Bugatti og syntes, han fik det lidt bedre. --- Ulf Save er flyttet til Bornholm medbringende sine biler plus et nyerhvervet Nimbus Kakkelovnsrør. --- Singer Nyt: Torben Okkels har været i England og

 

DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02-19 11 29. tirsdage 19-21.

                            REDAKTION
   0. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt).
        Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
      Tel. 02-89 11 48.
      Helst skriftlig henvendelse. 
   Tillæg til Veteran Tidende. 
   Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
  Repro.: Københavns Kliche & Offset.
  Tryk: Eiler Eilertsen. Kbh. 
   ISSN 0901-327X






hente en flot rød 11/2 liters 6-cylindret 2-dørs åben af årgang 1934, en meget sjælden model. Og Erik Olsen har købt afdøde Ulf Korremanns 1935 -Nine roadster, til selskab for sin Coupe.
   --- Hans Peter Nielsen har i Norge hentet en FIAT 501, efter foto at dømme årgang 1925, urestaureret, men komplet og orginal. --- Peter Ottosson har været på Isle of Man og har hjembragt en 1933 Riley Mentone 12/6 saloon. ---